شرکت مسئولیت محدود: گزینه مناسب برای قدم‌های کوچک

شرکت مسئولیت محدود

ثبت شرکت، اولین قدم برای ورود به دنیای بزرگ تجارت داخلی و بین‌المللی است. خوشبختانه ثبت شرکت در کشور ایران سخت‌گیری‌های خاصی نداشته و شما می‌توانید با توجه به هدف‌تان، شرکت مورد نظر خود را ثبت و تأسیس کنید. اما شاید نکته مهم و اصلی در این میان، انتخاب صحیح نوع شرکت باشد. اگر به هر دلیلی نوع شرکت خود را به درستی مشخص و انتخاب نکنید، بدون شک باید منتظر عواقب آن باشید. برای ارائه اطلاعات بیشتر، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی معرفی یکی از رایج‌ترین انواع شرکت‌ها، یعنی شرکت مسئولیت محدود بپردازیم.

اگر قصد ایجاد چنین شرکتی را داشته باشید، توصیه می‌کنیم تا پیش از هر اقدامی، نکات ارائه شده در این مقاله را مطالعه کرده و با دید بهتر و قطعیت بالاتری به سراغ انتخاب نهایی خود بروید. تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

آشنایی بیشتر با ویژگی‌های شرکت مسئولیت محدود

اداره شرکت گاهی کار ساده‌ای نیست! اگر قصد ورود به دنیای بزرگ تجارت و شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌های مختلف را داشته باشید، شاید ترجیح دهید تا افراد متخصص دیگری نیز در کنار شما به عنوان شریک وجود داشته باشند. هنگامی که در ثبت یک شرکت، مسئله شراکت با چند نفر دیگر وجود داشته باشد، اهمیت نوع دقیق آن بسیار مهم خواهد بود. شما باید بدانید چه نوع شرکتی برای کسب‌وکار شما مناسب است.

در حالت کلی، شرکت‌ها از لحاظ ساختار، قوانین و سایر ویژگی‌های بزرگ و کوچک خود به ۸ دسته مختلف تقسیم بندی‌ می‌شوند. شرکت‌های سهامی عام، سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی و شرکت نسبی، ۸ دسته‌بندی اصلی در این حوزه هستند.

در ادامه این مقاله، قصد داریم تا به معرفی بیشتر شرکت مسئولیت محدود پرداخته و برخی از تفاوت‌های آن با سایر انواع شرکت‌ها را شرح دهیم.

 

شرکت مسئولیت محدود چیست

تفاوت انواع شرکت به لحاظ تعداد شرکا

پیش از هر چیزی، قصد داریم تا بررسی به تعداد شرکای لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود پرداخته و تفاوت آن با سایر مدل‌ها را مشخص کنیم. لازم به ذکر است که حداقل افراد مورد نیاز مورد نیاز برای ثبت شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود، 2 نفر است و شما نمی‌توانید به تنهایی اقدام به ثبت این نوع شرکت کنید. اما تعداد شرکای این شرکت‌ها دارای سقف خاصی نبوده و از این جهت محدودیتی نخواهید داشت. ثبت یک شرکت مسئولیت محدود ( در کنار شرکت تضامنی )، ساده‌تر از سایر انواع شرکت‌های دیگر است.

برای مثال جهت ثبت شرکت سهامی خاص شما نیازمند 3 سهامدار بوده و در کنار آن، باید 2 نفر بازرس ( یک بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل ) را مشخص نمایید. همچنین برای ثبت شرکت سهامی عام، حداقل باید 5 نفر سهامدار وجود داشته باشد و در کنار آن به 2 نفر بازرس ( یک بازرس اصلی و یک بازرس علی‌البدل ) نیاز خواهید داشت. دامنه نفرات شرکت تعاونی بیشتر از سایر شرکت‌ها است. البته نوع این شرکت‌های تعاونی بر تعداد اعضا تأثیرگذار است. اگر قصد ثبت شرکت تعاونی مصرف دارید نباید فراموش کنید که تعداد اعضا و شرکا نباید زیر 250 نفر بوده و اگر قصد ثبت شرکت تعاونی را داشته باشید، تعداد اعضا و شرکای آن نباید زیر 500 نفر باشد.

بیشتر بخوانید
شرکت سهامی خاص:سرآغاز دوستانه برای کسب‌وکاری بزرگ

بار تعهدی در شرکت مسئولیت محدود

مسئولیت محدود، عنوان شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکای آن بدون اینکه سرمایه آن‌ها به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط به میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت خواهند بود. به عبارت دیگر در صورتی که شرکت نتواند پاسخگوی طلبکاران باشد و به اصطلاح ورشکسته اعلام شود، تنها سرمایه سهامداران از بین می‌رود و طلبکاران قادر به درخواست اموال دیگر سرمایه‌داران نخواهند بود. از این رو، بار تعهدی در این نوع شرکت نسبت به سایر انواع بسیار پایین است. همچنین در این نوع شرکت، حتما باید عبارت «‌با مسئولیت محدود» در مقابل نام شرکت ‌قید شود؛ زیرا در غیر این صورت شرکت در برابر اشخاص ثالث جزو شرکت‌های تضامنی به شمار رفته و تابع مقررات آن شرکت‌ها خواهد بود.

سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت

در قانون تجارت هیچ مقدار اولیه جهت سرمایه اولیه شرکت ذکر نشده است؛ بنابراین سرمایه اولیه شرکت می‌تواند نسبت به توان و خواسته سرمایه‌گذاران و شرکای آن، متفاوت باشد. علاوه بر این، سرمایه اولیه از لحاظ نقدی و یا غیر نقدی بودن نیز محدودیتی نداشته و می‌تواند به هر صورت دلخواهی تعیین شود. با این حال، لازم است تا در هنگام تنظیم اساسنامه شرکت این مقدار سرمایه اولیه به طور دقیق ذکر شده و مقدار آن کاملاً مشخص باشد. همچنین لازم به ذکر است که در صورت استفاده از سرمایه غیرنقدی، حتماً باید ارزش مادی و نقدی آن را مشخص نمایید.

برای روشن‌تر شدن این موضوع، به سراغ یک مثال می‌رویم: فرض کنید سرمایه اولیه شرکت مسئولیت محدود شما 100 میلیون تومان بوده و در کنار آن، ارزش لوازم اداری و مبلمان اداری استفاده شده در این شرکت حدود 20 میلیون تومان است. در نتیجه میزان سرمایه اولیه شرکت شما 120 میلیون تومان خواهد بود. در هنگام تنظیم اساسنامه باید نوع و ارزش سرمایه اولیه ( در این مثال 100 میلیون تومان سرمایه نقدی و 20 میلیون تومان سرمایه غیر نقدی ) به طور دقیق ذکر شود. علاوه بر این، در اساسنامه شرکت باید آورده هر یک از شرکا ( که با عنوان سهم الشرکه شناخته می‌شود )، به طور کامل ذکر شود؛ زیرا در شرکت مسئولیت محدود سهم هر یک از شرکا، نسبت به سرمایه اولیه و آورده آن‌ها محاسبه خواهد شد.

مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود برای امور تجاری و بازرگانی و همچنین اموری که نیاز به اخذ وام و اعتبار اسنادی بالا ندارد، بسیار مناسب است. همچنین روند ثبت این شرکت نیز نسبت به سایر مدل‌های دیگر شرکت‌ها، ساده‌تر است. اگر قصد ایجاد یک شرکت در حوزه‌هایی نظیر فناوری اطلاعات، بازرگانی، مهندسی و یا صنایع را دارید، توصیه می‌کنیم تا در انتخاب نهایی خود، ارزش بالاتری را برای شرکت با مسئولیت محدود قائل شوید. این شرکت‌ها در کنار سادگی‌های خاص خود، می‌تواند از دارایی‌های شخصی شما نیز مراقبت کرده و مسئولیت‌های محدودی را شامل حال شرکای خود کند. به عبارت دیگر، شرکت‌های مسئولیت محدود برای آغاز کار و تخمین یک حوزه برای ورود کلان، گزینه مناسب‌تری خواهند بود.

بیشتر بخوانید
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت: یک بررسی جامع و کامل

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، نیاز به مدارک زیر خواهید داشت:

  • دو برگ تقاضانامه ثبت این نوع
  • دو برگ شرکت نامه
  • دو نسخه از اساسنامه
  • دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی تأسیس کنندگان و هیئت مدیره شرکت
  • فتوکپی شناسنامه شرکا و مدیران

نکات مهم در مورد شرکت‌های مسئولیت محدود

علاوه بر نکات ذکر شده در این مقاله، موارد زیر هم در روند ثبت شرکت مسئولیت محدود نقش خواهند داشت:

  • بهتر است در نام شرکت، از ذکر نام شرکا خودداری شود. در صورتی که نام یکی از شرکا در نام اصلی شرکت مشاهده شود، این شخص در حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی بوده و در ابتدای کار، مسئولیت پرداخت تمام قروض و عمل به تعهدات با وی خواهد بود.
  • در صورتی که در اساس‌نامه منع خاصی ذکر نشود، مدیران شرکت به طور کامل اختیار نمایندگی و اداره آن را خواهند داشت.
  • تصمیمات اخذ شده در شرکت مسئولیت محدود باید حداقل با تصویب اکثریت نیمی از سرمایه‌داران اصلی شرکت برسد. در نتیجه هر یک از شرکایی که سهمی در سرمایه اولیه شرکت داشته باشند، در این تصمیمات حق رأی خواهند داشت.
  • تقسیم سرمایه به سهام یا قطعات سهام در شرکت با مسئولیت محدود امکان‌پذیر نیست.
  • سهم الشرکه در شرکت‌های مسئولیت محدود، به صورت آزاد قابل انتقال نیست.

 

ثبت شرکت مسئولیت محدود

یک گزینه مناسب برای قدم‌های کوچک

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، شرکت مسئولیت محدود دارای پیچیدگی‌های کمتری در روند ثبت بوده و بار تعهد پایین آن باعث شده تا گزینه مناسبی برای آغاز یک تجارت و محک زدن یک بازار باشد. در نتیجه اگر هدف شما از ایجاد شرکت با این موارد سازگاری دارد، توصیه می‌کنیم تا اولین قدم خود را با یک شرکت با مسئولیت محدود آغاز کنید.

همچنین در صورتی که نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف هستید، مشاوران و متخصصان ثبت حقیقت با سال‌ها تجربه در این زمینه در خدمت شما خواهند بود. تنها کافی است تا از طریق شماره تلفن …… با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *