نقشه برداری UTM: روشی نوین برای رفع مشکلات قدیمی

نقشه برداری utm

یکی از مهم‌ترین مشکلات حقوقی که اغلب مردم به ویژه در هنگام خرید و فروش ملک با آن مواجه می‌شوند، عدم دسترسی به نقشه دقیق است. یک نقشه کامل و دقیق می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی مانند محل قرارگیری و متراژ دقیق ملک، وضعیت عقب‌کشی و سایر موارد مشابه را ارائه کند. هرچند که عدم وجود امکان نقشه‌برداری دقیق برای سال‌ها به عنوان یک مشکل اساسی شناخته می‌شد، اما خوشبختانه امروزه به لطف نقشه برداری utm این معضل برای همیشه برطرف شده است. اما این نقشه برداری دقیقاً چیست و چه مزایایی دارد؟ در ادامه به صورت مفصل به این مورد خواهیم پرداخت.

نقشه برداری utm چیست؟

اما نقشه‌برداری به روش یو تی ام چیست و چگونه می‌تواند باعث رفع این مشکلات شود؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است تا به بررسی ماهیت این مدل از نقشه برداری بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید، هر نقطه از کره زمین دارای مختصات خاص و منحصربه‌فرد مربوط به خود است. به عبارت دیگر به لطف نفوذ فناوری در علم مهندسی و ترکیب آن با جغرافیا، برای هر نقطه از این کره خاکی می‌توان یک نقطه مختصات مشخص در نظر گرفت. این مختصات در هنگام جهت یابی بسیار موثر و کارآمد هستند؛ اما تمام مزایای آنها به همین جهت‌یابی ختم نمی‌شود؛ چرا که یکی از زیربنایی‌ترین مواردی که در نقشه برداری utm مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین مختصات مذکور است.

نقشه utm

در واقع utm مخفف عبارت Universal Transverse Mercator بوده و به یک نوع سیستم مختصات جهانی اشاره دارد. در نقشه برداری utm با استفاده از تصاویر هوایی از این مختصات استفاده می‌شود تا موقعیت یک زمین به طور دقیق مشخص شود. به لطف تعیین دقیق و نقطه‌ای دیوار کشی هر ملک، مشکلاتی نظیر تداخل زمین با املاک همسایه نیز به صورت کامل برطرف می‌شود. علاوه بر این، با استفاده از این مدل نقشه برداری می‌توانید مساحت ملک را نیز به صورت کاملاً دقیق مشخص کنید.

با استفاده از یک نقشه یو تی ام به سادگی می‌توانید موقعیت ملک مورد نظر خود را بررسی کرده و از قطعات مجاور آن نیز مطلع شوید. امروزه اخذ سند زمین بدون کد مختصات یو تی ام ممکن نبوده و شما باید به کمک یک مهندس متخصص در این حوزه، نبست به اخذ این کد اقدام کنید. به عبارت دیگر تهیه نقشه utm یکی از موارد و مدارک الزامی برای صدور سند تک برگی برای یک قطعه زمین است. در حالت کلی این نوع نقشه‌برداری دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید
پروانه بهره برداری: اهمیت، مزایای آن و مدارک مورد نیاز

 مزایای نقشه برداری utm

همان‌طور که اشاره کردیم، نقشه برداری به روش یو تی ام می‌تواند مزایای منحصربه‌فردی را برای مالک و خریدار یک قطعه زمین فراهم کند. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم:

کاهش اختلافات ملکی

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از اصلی‌ترین مزایای نقشه برداری utm کاهش و به حداقل رساندن اختلافات ملکی است. در این شیوه از نقشه برداری، مرز بین قطعات مختلف یک زمین با دقت سانتی‌متری مشخص شده و دیگر مواردی نظیر تداخل دو زمین با یکدیگر به وجود نمی‌آید. در صورت وجود هرگونه تعارضی، تنها کافی است تا به نقشه خود مراجعه کنید تا حق مطلب روشن و آشکار شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر متأسفانه بسیاری از املاک به دلیل همین اختلافات قابل استفاده و بهره‌برداری نبوده و به صورت بایر و بلااستفاده باقی مانده‌اند.

عدم تعارض به محیط‌های پیرامون

هنگام خرید زمین، باید حتماً در مورد وجود حد فاصله تعیین شده میان قطعه زمین خود و سایر المان‌ها (نظیر جاده، رودخانه و یا قطعات دیگر زمین) اطلاع حاصل کنید. همان‌طور که اطلاع دارید، در قوانین مربوط به اراضی هر المان دارای حد فاصله مشخص خود بوده و زمین‌های مجاور به هیچ وجه نباید در این اراضی تجاوز کنند؛ چرا که در غیر این صورت بخشی از مساحت زمین غیرقانونی شناخته خواهد شد و قادر به دریافت سند برای آن نخواهید بود. در صورتی که ترجیح می‌دهید تا در مورد عدم تعرض ملک مورد نظر خود با قطعات و المان‌های اطراف آن اطمینان حاصل کنید، استفاده از روش نقشه برداری utm راه حل بسیار مفیدی برای شما خواهد بود.

تعیین حدود و استقرار پلاک

همان‌طور که اشاره شد، نقشه‌برداری به روش یو تی ام می‌تواند حدود زمین شما را با استفاده از یک مختصات جهانی و به صورت کاملاً دقیق مشخص کند. در نتیجه چنانچه شما دارای یک نقشه یو تی ام باشید، به هیچ وجه شخص حقیقی و حقوقی دیگری نمی‌تواند در این قطعه مشخص شده ادعای مالکیت داشته باشد. به عبارت دیگر با استفاده از این نقشه، حدود مساحت شما بر روی نقشه کره زمین مشخص شده و امکان تداخل آن با سند دیگری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید
مالیات بر ارزش افزوده : تفاوت ارزش اصلی کالا و خدمات فروخته شده

utm چیست

تعیین مساحت به صورت کاملاً دقیق

یکی از بزرگ‌ترین معضلات حقوقی که خریداران و فروشندگان زمین در سال‌های گذشته با آن مواجه بودند، تعیین متراژ دقیق زمین بود. به طوری که گاهی در هنگام امضای قرارداد خرید، این اختلاف متراژ بیان شده و محاسبه شده توسط مهندسان باعث به هم خوردن معامله می‌شد. به ویژه در دنیای امروزی که ارزش هر متراژ از زمین بسیار بالا است، تعیین مساحت دقیق آن یک ضرورت غیرقابل انکار به نظر می‌رسد. با استفاده از روش نقشه برداری utm قادر خواهید بود تا مساحت قطعه زمین و ملک مورد نظر خود را به صورت کاملاً دقیق و در دقت سانتی‌متری محاسبه کنید. در این صورت خیال هر دو طرف خریدار و فروشنده از جانب متراژ دقیق ملک راحت خواهد شد. به لطف تعیین دقیق مرز املاک، تعیین مساحت آن نیز بسیار ساده و قابل انجام شده است.

همان طور که اشاره شد، نقشه برداری utm یک روش نوین و بسیار کاربردی برای تعیین متراژ و محل قرارگیری یک قطعه مشخص از زمین بوده و مشکلات سنتی این حوزه را به طور کامل برطرف می‌کند. در صورتی که مالکیت یک ملک را بر عهده داشته و یا قصد خرید یک قطعه زمین را دارید، توصیه می‌کنیم تا با استفاده از این روش نقشه برداری خیال خود را از بابت مشکلات گوناگون آسوده کنید.

همچنین در صورت نیاز به ارائه مشاوره و توضیحات بیشتر در این خصوص، متخصصان و کارشناسان ثبت حقیقت در خدمت شما هستند. برای دریافت مشاوره در خصوص مشکلات مرتبط با املاک و اراضی می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۹۹۲۵۹۸۱۶۳۲ با مهندس معماریان در شرکت ثبت حقیقت در تماس باشید. راهنمایی شما کاربران عزیز، رسالت اصلی ما در موسسه ثبت حقیقت است.

یک نظر در “نقشه برداری UTM: روشی نوین برای رفع مشکلات قدیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *