کد اقتصادی اشخاص حقیقی: یک شاخص مهم تجاری!

کد اقتصادی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی معمولاً برای انجام دادن فعالیت‌های تجاری‌شان به ساده‌ترین و معتبرترین شکل ممکن، اقدام به دریافت کد اقتصای می‌کنند. کد اقتصادی اشخاص حقیقی در واقع راهی مطمئن و معتبر برای عقد انواع قراردادهای مهم کاری، اخذ کارت بازرگانی، عقد قرارداد با شرکت‌های دولتی، صدور فاکتورهای رسمی و اقداماتی از این دست می‌باشد.

کد اقتصادی شماره‌ای 12 رقمی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی با تولید کالا، امور بازرگانی و ارائه خدمات گوناگون سروکار دارند، تعلق می‌گیرد. البته در نظر داشته باشید که یکی از مهم‌ترین دلایل دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی، درگیر نشدن با مسائل گوناگون و جریمه‌های مالیاتی است.

بیشتر بخوانید: شرایط و مزایای اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

کد اقتصادی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، کد اقتصادی یک کد 12 رقمی است که فعالان اقتصادی چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی، باید اقدام به دریافت آن کنند. این کد در واقع، نوعی احراز هویت برای افرادی است که فعالیت‌های گوناگون تجاری انجام می‌دهند؛ در نظر داشته باشید که کد اقتصادی، شماره منحصربفردی است که از طرف اداره امور مالیاتی به افراد تعلق می‌گیرد.

اگر شما در زمینه صادرات، واردات، توزیع کالا و خدمات فعال هستید و به نوعی یک فعالیت اقتصادی انجام می‌دهید، حتماً باید کد اقتصادی داشته باشید. از طرف دیگر اگر به عنوان یک شخصیت حقوقی، شرکت تجاری که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است، مشغول فعالیت تجاری هستید نیز باید حتماً اقدام به دریافت کد اقتصادی نمایید. کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی سبب می‌شود امور مالیاتی شما با شفافیت بیشتری جلو رفته و از سروکله زدن با مراحل سخت مالیاتی در امان باشید.

 

کد اقتصادی اشخاص حقیقی چیست

 

نکته مهمی که اشخاص حقوقی و تمامی شرکت‌های به ثبت رسیده باید در نظر داشته باشند، نحوه دریافت کد اقتصادی است. شما پس از ثبت رسمی شرکت‌تان 2 ماه فرصت دارید که به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و تشکیل پرونده مالیاتی دهید. پس از تشکیل پرونده، درخواست شما وارد پروسه خاصی می‌شود که شما باید تا اتمام این پروسه منتظر مانده و پس از آن کد اقتصادی 12 رقمی‌تان را دریافت کنید.

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، دریافت کد اقتصادی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که شما به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی باید انجام دهید. برای انجام این کار ابتدا باید در اداره امور مالیاتی یک پرونده مالیاتی داشته باشید. می‌توانید با در دست داشتن مدارک موردنیاز به اداره مراجعه کرده و پرونده مالیاتی برای تجارت‌تان تشکیل دهید. این فرآیند به گونه‌ای است که شما پس از ارائه مدارک منتظر بررسی کارشناسان برای تایید صحت مدارک‌تان خواهید بود. پس از آن که مدارک شما توسط کارشناسان اداره امور مالیاتی، تایید شد پروسه دریافت کد اقتصادی شروع شده و در انتهای این پروسه کد 12 رقمی برای شما ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید
دانلود اپ

خوشبختانه در سال‌های اخیر با اینترنتی شدن بیشتر خدمات اداری، این فرآیند نیز به صورت الکترونیکی و کاملاً ساده انجام می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق سامانه اداره امور مالیاتی، مدارک موردنیاز را تکمیل کرده و درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی یا حقوقی را به این سازمان ارسال کنید.

عواقب نداشتن کد اقتصادی

اگر شما قصد دریافت کارت بازرگانی را دارید، الزامی است که قبل از آن حتماً کد اقتصادی برای خود و شرکت‌تان داشته باشید. در صورت نداشتن کد اقتصادی، شما مجاز به عقد قرارداد یا ارائه اظهارنامه مالیاتی در پایان سال مالی نخواهید بود. از طرف دیگر، کد اقتصادی نیز مانند رتبه شرکت، شاخصی مطمئن برای اعتبارسنجی اشخاص حقوقی و حقیقی است. به همین دلیل، شما بدون داشتن کد اقتصادی امکان دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، عقد قرارداد با موسسات دولتی و سایر اقدامات تجاری مهم را نخواهید داشت. از دیگر مزایای مهم کد اقتصادی می‌توان به پرداخت مالیات،‌ سهولت در روند بررسی دفاتر قانونی، ممانعت از رقابت‌های ناسالم و همچنین احراز هویت در اداره امور مالیاتی اشاره کرد.

نکته مهمی که اشخاص حقوقی حتما باید  در نظر داشته باشند، این است که شرکت‌ّهایی که کد اقتصادی ندارند نمی‌توانند مشمول قوانین معافیت از مالیات شوند.

مدارک موردنیاز برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

  • مدارک شناسایی
  • فرم اداری مربوط به مشخصات متقاضی
  • درخواست کتبی مبنی بر اخذ کد اقتصادی
  • تصویه پروانه کسب
  • گواهی پرداخت هزینه صدور کد نزد شعبه بانک ملی
  • سه قطعه عکس پرسنلی 2*3
  • ارائه کارت اقتصادی قبلی ( در صورت وجود )

مراحل دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

پس از این که مدارک را به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دادید، پرونده شما وارد پروسه زیر خواهد شد:

  • کارشناسان واحد مالیاتی در مرحله اول شروع به بررسی مدارک ارسالی شما می‌کنند.
  • اگر کارشناس امور مالیاتی رای تایید به مدارک شما بدهد، مدارک در واحد، ثبت خواهدشد.
  • مدارک تایید شده به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده می‌شود.
  • اداره نظارت، پس از بررسی‌های لازم مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی ارسال می‌کند.
  • در این مرحله، اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی، مدارک را به اداره شماره اقتصادی می‌فرستد.
  • در مرحله آخر، اداره شماره اقتصادی بعد از ارزیابی‌های لازم کد اقتصادی شما را صادر و ارسال می‌کند.
بیشتر بخوانید
اپلیکیشن های ثبت حقیقت

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکاتی که هنگام تغییر آدرس شرکت و کدپستی شرکت بدانید.

دریافت کد اقتصادی برای چه کسانی ضروری است؟

دریافت این کد برای 2 دسته از افرادی که هدف پیشرفت در کسب و کارشان را دارند ضروری است.

  • کلیه شرکت‌هایی که در حوزه تولید، مونتاژ و توزیع هر کالایی و یا شرکت‌های فعال در حوزه کارهای خدماتی فعالیت دارند.
  • اشخاص حقیقی که در حوزه تولید، مونتاژ، توزیع کالا و یا کارهای خدماتی فعال بوده و دارای مجوز کسب از مراجع مربوطه و یا مکانی برای فعالیت تجاری هستند.

اگر کد اقتصادی نگیریم…

همان‌طور که از ابتدای مقاله به ضرورت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی اشاره کردیم، باید به پیامدهای عدم دریافت کد اقتصادی نیز اشاره کنیم.

  • اگر برای بار اول به عنوان یک شرکت و شخص حقوقی مرتکب چنین خطایی شده‌ باشد، باید دو برابر سود حاصل از معاملات را به عنوان جریمه پرداخت کند.
  • در صورتی که شرکت برای بار دوم تکرار کند، محل اقامت آن به مدت سه ماه پلمپ می‌شود. پس از آن اگر همچنان شرکت اقدام به دریافت کد اقتصادی نکند، اخطار بار سوم منجر به محکومیت مدیران به سه تا 6 ماه حبس می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی کد اقتصادی اشخاص حقیقی و دلایل ضرورت دریافت آن پرداختیم. اگر به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی مشغول فعالیت‌های تجاری هستید؛ برای شرکت در پروژه‌های بزرگ و قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت الزامی است که یک کد اقتصادی 12 رقمی داشته باشید. دریافت این کد مانند تمام مراحل اعتبارسنجی شرکت، نیازمند مراجعه و پیگیری مداوم از مراکز و ادارات دولتی است. توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی با مشاوران متخصص مشورت کرده و کار را به دست افراد مجرب در این زمینه بسپارید تا از طی کردن پروسه‌ خسته‌کننده اداری آسوده شوید. مجموعه ثبت حقیقت با سالها تجربه در زمینه ثبت انواع شرکت و دریافت رتبه و کد اقتصادی برای اعتبار بخشیدن به آن، آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان است. برای دریافت مشاوره و بهر‌ه‌مندی از خدمات ما می‌توانید از طریق شماره 09106711900 با آقای محمدیان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *