چرا شرکت ثبت کنیم ؟

چرا ثبت شرکت کنیم

ثبت شرکت سبب می‌شود شما وجه حقوقی پیدا کنید و از مزایای قابل توجه آن بهره‌مند شوید. در ایران اکثر کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا شرکت خود را ثبت کرده و به فعالیت خود وجه رسمی بخشند. برخی از افراد از مزایای ثبت شرکت آگاه نیستند و از ما می‌پرسند که چرا شرکت ثبت کنیم و چه لزومی وجود دارد؟ در این نوشته سعی می‌کنیم بر لزوم ثبت شرکت صحبت کنیم. قبل از جواب به مزایای ثبت شرکت، اقدام به تعریف شرکت می‌کنیم.

تعریف شرکت چیست؟

شرکت از اجتماع 2 یا چند نفر شریک یا سهامدار یا موسس است که با اهداف مشترک ( اغلب تجاری ) دور هم جمع می‌شوند که براساس نوع شرکت ( سهامی خاص، مسئولیت محدود و … ) سود حاصله را براساس توافق مندرج در اساسنامه بین خود تقسیم می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر ثبت شرکت یک قرارداد بین تعدادی اشخاص حقیقی یا حقوقی است که برای انجام کارهای تجاری تحت قوانین ثبت شده می‌باشد.

بنابر ماده 195 قانون تجارت ” ثبت کلیه شرکت‌های مذکر در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت‌ها است” برابر قانون اسناد، ثبت شرکتنامه‌ها نیز اجباری می‌باشد.

انواع دسته‌بندی شرکت‌ها در ایران

1- شرکت‌های تجاری

همان‌گونه از نام این نوع شرکت‌ها برمی‌آید این شرکت تحت سیطره‌ی قوانین تجارتی ایجاد می‌شود و هدف آن ایجاد جلب سود و منفعت و تقسیم آن میان اعضا می‌باشد و کلیه‌ی فعالیت‌های این نوع شرکت‌ها پیرامون امور تجاری و بازرگانی است. شرکت‌های تجاری به 7 دسته تقسیم می‌شوند که نام‌های آنها عبارتند از:

1- 1: شرکت سهامی ( مانند شرکت‌های سهامی خاص و عام )

1-1: شرکت با مسئولیت محدود

1-3: شرکت تضامنی

1-4: شرکت مختلط غیرسهامی

1-5: شرکت مختلط سهامی

1-6: شرکت نسبی

1-7: شرکت تعاونی تولید و مصرف

2: شرکت مدنی

شرکت‌های مدنی نوعی از شرکت‌ها هستند که از اجتماع مالکین متعدد در شی واحد به نحو اشاعه تشکیل می‌شود و این شرکت از سهم‌الشرکه‌ی نقدی و غیرنقدی افراد حقیقی و حقوقی به وجود می‌آید. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد شرکت مدنی باید مد نظر داشته باشید، این است که مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال پیدا نمی‌کند و هر شخص به طور جداگانه مالک سرمایه‌ی خود است و امور شرکت به صورت شرکتی اداره می‌شود.

رایج‌ترین انواع شرکت که در ایران ثبت می‌شوند

1- شرکت با مسئولیت محدود

2- شرکت سهامی خاص

3- شرکت دانش بنیان

4- شرکت تضامنی

5- شرکت مختلط سهامی

6- شرکت مختلط غیرسهامی

7- شرکت نسبی

8- شرکت تعاونی تولید و مصرف

مزایای ثبت شرکت

1- رسمی شدن کسب‌وکار و حمایت قانون از شرکت‌ها اعم از شرکا، طرفین همکاری شرکت و اشخاص شرکت

2- اخذ و اعطای نمایندگی رسمی

بیشتر بخوانید
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری چیست ؟

3- جلب اعتماد بیشتر مشتریان و شرکت‌ها جهت تعامل

4- دریافت مجوزهای مورد نیاز

5- استفاده از امتیازات وام تسهیلات

6- امکان حضور در مناقضات و مزایده‌های دولتی

7- بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی و دارایی با توجه به نوع فعالیت

8- مسئولیت مشترک کلیه شرکا که سبب جلب اطمینان اشخاص طرف قرارداد و همکاری می‌شود.

مراحل ثبت شرکت

در وهله اول ثبت شرکت باید یک اسم مناسب برای شرکت خود انتخاب کنید، در وهله بعدی باید هدف، نوع و موضوع شرکت را مشخص کنید که کدام نوع شرکت براساس فعالیت‌های شما مناسب است و در ایران 7 نوع شرکت وجود دارد که عبارتند از: …… در ایران بیش از 90% شرکت‌های ثبت شده شامل شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت مسئولیت محدود می‌شود. در ادامه به صورت گام‌به‌گام به معرفی مراحل ثبت شرکت خواهیم پرداخت.

همکاران متخصص ما در ثبت حقیقت این آمادگی را دارند که شرکت شما را در کم‌ترین زمان و به صورت تخصصی ثبت کنند. در هر کجای از ایران باشید می‌توانید از راهنمایی‌های همکاران متخصص ما بهره‌مند شوید. تجربه ….. ساله ما در زمینه تخصصی ثبت شرکت و پروژه‌های متعدد در اکثر نقاط ایران سبب شده است تا شما بتوانید با خیال راحت امور مربوط به ثبت شرکت را به همکاران ما بسپارید.

مزایای ثبت شرکت

مراحل گام به گام ثبت شرکت

1- تکمیل مدارک ( شناسنامه و کارت ملی )

بعد از مشخص شدن نوع شرکت کپی مدارک افراد را می‌توانید به همکاران ما در ثبت حقیقت ارسال کنید.

2- ثبت‌نام در سامانه اداره کل ثبت شرکت‌ها

در صورتی که تمایل داشته باشید تا خودتان برخی از کارها را انجام بدهید، می‌توانید به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها به آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir  مراجعه کنید و فرم اطلاعات مورد نظر را پر کنید.

3- انتخاب نام شرکت

در این مرحله شما با مشورت همکاران متخصص ما می‌توانید 5 نام انتخابی خودتان را انتخاب کنید. این نکته را باید مد نظر داشته باشید که این اسامی باید فارسی و حداقل 3 سیلابی باشد.

4- تنظیم مدارک شرکت

در این مرحله هم همکاران ما در ثبت حقیقت شما را راهنمایی خواهند کرد تا مدارک ثبتی شامل اساسنامه‌، اظهارنامه، تقاضانامه و صورتجلسه را تکمیل و ارسال کنید. در ابتدا شاید این تکمیل کردن این فرم‌ها برای شما آسان به نظر برسد ولی در واقع این یک کار تخصصی است و شما باید تمام جوانب حال و آینده شرکت خودتان را مد نظر بگیرید.

5- تنظیم مدت، موضوع، نشانی شرکت و سهم‌ شرکا

در این مرحله باید مدت شرکت، موضوع فعالیت شرکت و البته آدرس شرکت هم قید شود و در ادامه سمت و نام شرکاء و سهام هر یک از شرکاء را مشخص کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها مشخص کردن موضوع فعالیت است و شما باید به درستی این مرحله را انجام دهید تا بتوانید در ادامه فعالیت شرکت، بتوانید در حوزه‌های مورد نظرتان فعالیت کنید. همکاران ما با تجربه چندین ساله خود شما را راهنمایی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید
دلایل خاص انحلال شرکت چیست ؟

6- امضاء مدارک ثبتی

وقتی که همکاران ما مدارک را با مشورت شما تکمیل و در سامانه ثبت کردند، مدارک باید توسط اعضای شرکت امضاء شده و سپس به اداره ثبت ارسال شود.

7- ارسال مدارک به اداره ثبت

مدارک امضاء شده به اداره ثبت ارسال خواهد شد.

8- دریافت آگهی

در آخرین مرحله بعد از ارسال مدارک و ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، آگهی تاسیس شرکت صادر خواهد شد.

از جمله کارهایی که پس از ثبت شرکت باید انجام دهید، معرفی شرکت خود به سازمان امور مالیاتی و دارایی و پلمپ دفاتر مالیاتی به طور سالانه می باشد.

 

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت

نام شرکت باید این شرایط را داشته باشد:

1- نام شرکت باید ریشه فارسی داشته باشد، یعنی باید این نام در فرهنگ لغات دهخدا یا معین موجود باشد.

2- نام انتخابی شما تکراری نباشد و قبلاً به ثبت نرسیده باشد و باید به صورت حروف باشد و 3 سیلابی باشد.

3- نام انتخابی از اسامی خاص نباشد.

4- نام انتخابی از اسامی شاعران، دانشمندان و کاشفان معاصر نباشد.

5- نام انتخابی مخالف شئونات اسلامی و نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشد.

6- باعث فریب افکاری عمومی نشود.

انتقال نام انتقالی: این نکته را باید مد نظر داشته باشید که نام‌های انتخاب شده حتی با سند رسمی قابل انتقال به غیر نمی‌باشد.

هزینه ثبت شرکت چند است؟

قبل از اینکه در مورد هزینه ثبت شرکت صحبت کنیم، شما باید در مورد نوع شرکت مورد نظرتان به قطعیت برسید، در صورتی که می‌دانید می‌خواهید چه نوع شرکتی را ثبت کنید، می‌توان قیمت مشخصی را بیان کرد ولی در صورتی که اطلاعات کافی در مورد انواع شرکت و مزایا و معایب هر کدام از آنها ندارید، می‌توانید از طریق تلفن با همکاران متخصص ما در ثبت حقیقت ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی آنها بهره‌مند شوید.

برای مشخص کردن قیمت تمام شده ثبت شرکت، باید پارامترهای بسیاری را مد نظر داشته باشید، برای مثال موضوع شرکت در قیمت ثبت شرکت تاثیرگذار است و علاوه بر آن سایز هزینه‌ها مانند وکیل، آگهی‌های ثبتی، واریزهای قانونی و … هم در قیمت تمام شده تاثیرگذار است.

پیشنهاد ما به شما این است که همین حالا با کارشناسان ما در ثبت حقیقت ارتباط برقرار کنید و در مورد قیمت نهایی، نکات ثبت شرکت و سوال‌های احتمالی خودتان جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *