مفاصای بیمه پروژه ها: مفهومی ساده و در عین حال مهم

مفاصای بیمه چیست

یکی از اصطلاحاتی که در دنیای حقوقی زیاد به گوش می‌رسد، اصطلاح مفاصا است. اگر برای اولین بار با این عبارت مواجه شده باشید، ممکن است به نظر شما عجیب و ناآشنا برسد. در حالی‌ که اصل قضیه به هیچ وجه چنین نیست. این عبارت به ویژه در کنار کلمه بیمه به کار گرفته و به شکل مفاصای بیمه مطرح می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این اصطلاح پرداخته و جزئیات بیشتری از مراحل و مدارک لازم برای مفاصای مربوط به بیمه را با شما در میان بگذاریم. اما پیش از هر چیزی، شاید بهتر است به بررسی خود کلمه مفاصا بپردازیم تا موضوع برای شما روشن‌تر شود.

مفاصا چیست و در چه مواردی به کار می‌رود؟

به زبان ساده، عبارت مفاصا را می‌توان همان کلمه «تسویه» دانست. تصور کنید که دو طرف همکار، قراردادی را برای انجام کاری در ازای دریافت مبلغ مشخصی امضا کرده‌اند. در این قرارداد ذکر شده است که این اقدامات تا چه تاریخی باید به پایان رسیده و در قبال آنها چه هزینه‌ای پرداخت خواهد شد. پس از رسیدن به این تاریخ، سمت کارفرما براساس صورت حساب و گزارش مالی دریافتی، مبلغ تعیین شده را پرداخت و یا به اصطلاح تسویه حساب می‌کند. مشخص است که پس از هر تسویه حساب، گزارش‌های مالی پیش از این تاریخ دیگر محاسبه نخواهند شد.

 

مفاصای چیست

 

برای مثال تصور کنید که شما قصد همکاری با یک شرکت را داشته و به ازای فعالیت هر ماه خود، مبلغ مشخصی را در پایان ماه دریافت خواهید کرد. هنگامی که شرکت کارفرما در پایان یک ماه حساب مربوط به آن را تسویه کرد، شما در ماه‌های آینده نمی‌توانید فعالیت‌های ماه گذشته را در گزارش مالی خود ذکر کنید؛ چرا که با تسویه حساب، پرونده مالی آن ماه بسته می‌شود. مفاصای حساب بیشتر در حوزه حسابداری مورد استفاده قرار گرفته و به برگه‌ای اشاره دارد که در آن تمام جزئیات بدهکاری و بستانکاری ذکر می‌شود. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش امده باشد که مفاصای بیمه چیست و چه تفاوتی با سایر انواع تسویه حساب‌ها دارد؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

بیشتر بخوانید
تهیه و ارسال لیست بیمه پرسنل

مفاصای بیمه چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، معنی کلمه مفاصا به تسویه حساب اشاره دارد. در نتیجه مفاصای بیمه نیز همان روند تسویه حساب با سازمان تأمین اجتماعی است. این تسویه طبق ماده ۳۷ و ۳۸ قانون تأمین اجتماعی انجام می‌گیرد. این نوع مفاصا، در واقع فرآیندی است که در حین آن نامه تسویه حساب مربوط به بیمه تهیه و به شرکت ارائه می‌شود. این نامه شامل برخی از گزارش‌ها و همچنین فاکتورهای مالی است که نشان از تسویه حساب با سازمان تأمین اجتماعی دارند. به عنوان مثال در پایان مدت زمان قراردادهای عمرانی و یا غیرعمرانی و پس از ارسال گواهی پایان کار، مسئول پرونده با توجه به صحت و درستی اطلاعات ثبت شده و جزئیات آن، بررسی نامه را بر عهده می‌گیرد.

در مفاصای بیمه مواردی نظیر درصد مکانیکی و یا دستی کار و همچنین حق بیمه بیکاری تعیین شده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در نهایت سازمان تأمین اجتماعی بررسی‌های لازم را محاسبه کرده و ما به التفاوت قیمت را محاسبه می‌کند. پس از پرداخت این مبلغ، قادر خواهید بود تا برگه مفاصای مورد نظر خود برای بیمه را تحویل بگیرید. همچنین لازم به ذکر است که برای تحویل کامل برگه مفاصای مربوط به بیمه، باید مبالغی مانند مجموع ناخالص کارکرد و همچنین حق بیمه کسر و واریز شده به تأمین اجتماعی به طور دقیق محاسبه و ثبت شود.

اکنون که با مفهوم کلی مفاصای بیمه آشنا شدید، لازم است تا مدارک مورد نیاز و همچنین مراحل انجام این کار را نیز مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه به این دو موضوع مهم خواهیم پرداخت.

مدارک لازم برای دریافت مفاصای بیمه

در صورتی که قصد اخذ مفاصای حساب بیمه را داشته باشید، لازم است تا مدارک زیر را تهیه کرده و به همراه داشته باشید:

  • ردیف پیمان و کد کارگاهی به همراه مدارک تکمیلی نظیر معرفی‌نامه انتقال دهنده ( یا همان کارفرما ) و کپی قرارداد
  • گواهی ارائه شده توسط کارفرما ( شامل تمام اطلاعات و جزئیاتی که از جانب شعبه بیمه مورد نظر درخواست شده باشد.)
  • برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی
بیشتر بخوانید
شرایط و مزایای اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

پس از واریز مبلغ تعیین شده، مراحل اداری شعبه بیمه برای تکمیل و صدور مفاصای بیمه آغاز می‌شود. همچنین ممکن است در طی بررسی‌ها، مواردی نظیر بدهی کشف شده و از سمت بیمه مورد اعتراض قرار بگیرد. چنین مواردی در مجامع مربوط به تشخیص مطالبات بررسی شده و در صورت تأیید شدن آن، حق بیمه کاهش می‌یابد.

 

معنی مفاصا

مراحل درخواست مفاصای حساب بیمه

در صورتی که قصد مفاصای بیمه خود را داشته و مدارک شما آماده باشد، لازم است تا مراحل زیر را طی کنید

  • قبل از هر چیزی، نامه مربوط به درخواست مفاصای حساب باید از سمت کارفرما یا واگذار کننده کار ارسال شود.
  • دقت کنید که تاریخ آغاز و همچنین پایان قرارداد کاری مورد نظر شما باید به طور دقیق در نامه تسویه حساب مربوط به بیمه اعلام شده باشد.
  • در این مرحله، کل مبلغ کارکرد بر اساس وضعیت هزینه‌ها محاسبه و اعلام می‌شود.
  • در نامه‌ای که برای درخواست تسویه حساب بیمه ارائه می‌شود، نحوه تأمین مصالح نیز باید کاملاً مشخص شده باشد. این مورد از مفاصای بیمه به ویژه در پروژه‌های عمرانی نقش مهمی دارد.
  • در صورتی که شخصی حقوقی برای مفاصای حساب بیمه خود اقدام کند، نیاز به تهیه آگهی تأسیس، صورت وضعیت قطعی و همچنین تغییرات انجام گرفته در این خصوص خواهد بود.

همان‌طور که مشاهده کردید، مفاصای بیمه برخلاف نام غیرآشنای خود، شامل روندی شناخته شده و رایج است. این موارد اغلب در پروژه‌های عمرانی، غیرعمرانی و یا پروژه‌های غیرعمرانی خاص ( مانند قراردادهای مرتبط با فضای سبز، حساب‌رسی، خرید و فروش، گازرسانی و سایر مواردی که جزو قراردادهای غیرعمرانی خاص هستند) لحاظ می‌شود.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره در این خصوص، می‌توانید از طریق شماره تلفن ……. با کارشناسان ثبت حقیقت در تماس باشید. متخصصان ما با سال‌ها تجربه در زمینه ثبت شرکت و مسائل حقوقی، آماده ارائه خدمات و تجربیات خود به شما کاربران گرامی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *