مراحل ثبت شرکت: تمام قدم‌های مورد نیاز برای آغاز تجارت رسمی

ثبت شرکت و رتبه بندی حقیقت

همان‌طور که می‌دانید، شرکت‌ها معمولاً از اجتماع چند شریک، سهامدار و یا موسس برای اجرای هدفی خاص تاسیس می‌شوند. سهامداران و شرکا باید برای تشکیل رسمی و قانونی این مجموعه مراحلی را پشت سر بگذارند که اقدام نهایی اجرای تمامی مراحل ثبت شرکت است. در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل ثبت شرکت و تمام کارهایی که لازم است برای ثبت شرکت‌تان انجام دهید؛ آشنا کنیم.

قبل از پرداختن به مراحل قانونی ثبت شرکت، بهتر است نگاهی به مهم‌ترین ماده قوانین تجارت بیاندازیم. طبق ماده 95 قانون تجارت، ثبت کلیه شرکت‌های تجاری الزامی بوده و ثبت شرکت در واقع مکمل همه شرایط تاسیس یک شرکت است. شما بسته به محل زندگی‌تان می‌توانید به مراجع ثبت شرکت رفته و از تمامی شرایط لازم مطلع شوید. مرجع اصلی ثبت شرکت در تهران ” اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ” و در شهرستان ها ” ادارات ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ” است.

در این مطلب قصد داریم تا تمامی مراحل ثبت شرکت را قدم به قدم بررسی کنیم. اگر قصد ثبت یک شرکت جدید را دارید و برای اولین‌بار می‌خواهید این کار را انجام دهید توصیه می‌کنیم به همراه مشاور و متخصصینی که در این زمینه تخصص کافی دارند قدم در این راه بگذارید.

بررسی کامل مراحل ثبت شرکت

شرکت‌ها معمولاً از شراکت حداقل دو یا چند شریک و سهامدار برای دستیابی به هدفی مشترک تشکیل می‌شوند. نوع این شراکت براساس روابط شرکاء ممکن است اختیاری، قهری و یا اجباری باشد. اولین قدم برای تاسیس یک شرکت جدید، شناخت کلیات نظام حقوقی حاکم بر شرکت‌ها و اطلاع از مراحل ثبت شرکت است.

 

مراحل ثبت شرکت

 

شراکت قهری و یا اجباری روی توافق شرکا استوار نیست؛ بلکه این نوع از شراکت به دلیل داشتن حقوق مشترک و یا ارث اتفاق می‌افتد. برعکس شراکت اختیاری، کاملاً براساس اختیار و رغبت طرفین است. در واقع می‌توان گفت شرکت اختیاری یا در نتیجه عقد یک قرارداد اختیاری تشکیل می‌شود و یا در نتیجه کارهایی مانند ترکیب اختیاری اموال و اعمالی از این دست که شرکاء انجام می‌دهند؛ تاسیس خواهدشد.

شرکت شما با هر نوع از شراکتی که تشکیل شده‌باشد موارد زیر باید به‌ صورت واضح در قرارداد ذکر شود:

  1. قصد و رضایت طرفین قرارداد
  2. اهلیت و صلاحیت طرافین قرارداد
  3. معین بودن موضوع قرارداد
  4. قانونی بودن موضوع قرارداد

وقتی شما می‌خواهید شرکتی را به ثبت برسانید، بهتر است بعد از تعیین شدن شرکاء و نوع شراکت، از اهداف آن‌ها و نوع فعالیت افراد نیز اطلاع کافی داشته ‌باشید. در واقع آشنایی با نوع فعالیت، پیش‌نیاز مراحل ثبت شرکت به شمار می‌رود. پس از آن‌که شرکاء، نوع شراکت، اهداف و فعالیت‌ها تعیین شد، نوبت به شناخت انواع شرکت‌ها می‌رسد. در ادامه تنها خلاصه‌ای از انواع شرکت‌های تجاری را یادآوری می‌کنیم.

  1. شرکت سهامی عام: حداقل تعداد شرکاء در این شرکت‌ها 5 نفر، حداقل سرمایه لازم برای هر فرد پانصدهزار تومان و حداقل تعداد هیات‌مدیره، 5 نفر است.
  2. شرکت سهامی خاص: حداقل تعداد شرکاء 3 نفر، حداقل سرمایه لازم صدهزار تومان، حداقل تعداد هیات‌مدیره، 3 نفر در این موسسات تجاری است.
  3. شرکت با مسئولیت محدود: در این نوع از شرکت‌ها حداقل تعداد شرکاء 2 نفر، حداقل تعداد هیات‌مدیره، 1 نفر است و برای سرمایه محدودیتی وجود ندارد.
  4. شرکت تضامنی: شرکت‌های تضامنی با حداقل شرکاء 2 نفر، بدون محدودیت سرمایه و با حداقل یک نفر عضو هیات مدیره به ثبت می‌رسند. تنها تفاوت شرکت‌های تضامنی با شرکت‌های مسئولیت محدود در نوع مسئولیت شرکاست. در شرکت با مسئولیت محدود، هر شریک به اندازه سرمایه و سهمی که دارد مسئول است اما در شرکت‌های تضامنی تمامی شرکاء، مسئولیت کامل دارند.
  5. شرکت نسبی: تعداد شرکاء، تعداد هیات مدیره و نحوه تقسیم مسئولیت‌های بین شرکا در این نوع از شرکت‌ها دقیقا مانند شرکت‌های با مسئولیت محدود است.
  6. شرکت مختلط سهامی: حداقل تعداد شرکاء در این نوع از موسسات تجاری 2 نفر می‌باشد، حداقل سرمایه بدون هیچ‌گونه محدودیتی تعیین شده و حداقل تعداد افراد هیات مدیره 1 نفر است. مسئولیت شرکای ضامن در این نوع شرکت‌ها، نامحدود و شرکای سهامی، تنها متناسب با مبلغ اسمی‌شان است. (مبلغ اسمی سهام: مبلغی که روی برگه سهام نوشته شده)
  7. شرکت مختلط غیرسهامی: در شرکت‌های مختلط غیرسهامی حداقل تعداد شرکاء 2 نفر، حداقل سرمایه بدون محدودیت و حداقل تعداد اعضای هیات‌مدیره 1 نفر تعیین شده‌است. تفاوت این نوع از شرکت‌ها با شرکت‌های مختلط سهامی دوباره نوع مسئولیت‌ها می‌باشد. در شرکت‌های مختلط غیرسهامی، مسئولیت شرکای ضامن، نامحدود و شرکای غیرسهامی به میزان سهم‌الشرکه است. ( سهم‌الشرکه در واقع حقی که افراد با آوردن بخشی از سرمایه در شرکت خواهند داشت ).
  8. شرکت‌ تعاونی: حداقل تعداد شرکاء در شرکت‌های تعاونی 7 نفر، حداقل سرمایه این شرکت‌ها بدون محدودیت بوده و تعداد اعضای هیات‌مدیره 3 تا 7 نفر تعیین شده‌ است.
بیشتر بخوانید
شرکت تضامنی چیست و چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟

فراهم کردن مدارک موردنیاز

تا اینجای کار از مراحل ثبت شرکت دو مرحله اساسی را پشت سر گذاشته‌ایم. تعیین نوع شراکت و اهداف شرکا و تعیین نوع شرکت از جمله اقدامات اولیه مراحل هفتگانه ثبت شرکت بودند. حالا با شناخت نوع شرکت، نوبت به فراهم کردن مدارک موردنیاز می‌رسد. مدارکی که در ادارات ثبت شرکت از شما درخواست می‌شود کاملا وابسته به نوع شرکتی است که شما قصد تاسیس آن را دارید.

بررسی تمامی مدارک لازم برای ثبت شرکت در این مطلب ممکن است خارج از حوصله مخاطبین عزیز باشد. برای همین منظور تمامی مدارک لازم را در پستی جداگانه برای شما عزیزان گردآوری کرده‌ایم.

پس از این که مدارک موردنیاز را تهیه کردید باید اقدام به انتخاب و ثبت یک نام مناسب برای شرکت کنید. پس از این‌که نام انتخابی شما تایید شد، یک شماره پیگیری ارسال خواهدشد که از طریق آن می‌توانید مراحل ثبت شرکت را پیگیری کنید.

پس از تعیین نام شما می‌بایست مدت و موضوع فعالیت شرکت‌تان را معین کنید. یعنی موضوع اصلی فعالیت شرکت را به همراه گزینه محدود یا نامحدود مشخص خواهید کرد. پس از آن نوبت به واردکردن آدرس شرکت در بخش اطلاعات مرکز اصلی می‌رسد.

آموزش ثبت شرکت

 

سپس شما باید به‌ترتیب قسمت‌های مربوط به سرمایه اولیه، نام شرکاء، سمت اشخاص، سهام اشخاص، ارتباط بین اشخاص، ثبت شعب شرکت، روزنامه سالی/مالی (روز، ماه و سال مالی خودتان را وارد کنید و سپس روزنامه شرکت‌تان را از لیست انتخاب نمایید.)، وارد کردن متن صورت جلسه، اظهارنامه یاتقاضانامه، تکمیل اساسنامه، تکمیل شرکت‌نامه، خلاصه اظهارنامه و تکمیل مدارک در وب‌سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری را کامل کنید.

بیشتر بخوانید
مشاوره ثبت شرکت: این موارد را حتماً بپرسید!

ارسال مدارک تقاضای ثبت شرکت

پس از این‌که شما تمامی فیلدهای موردنیاز در وب‌سایت را پر کردید باید منتظر تاییدیه پذیرش باشید. پس از دریافت تاییدیه، باید نسخه‌های اصلی صورتجلسه‌های تنظیمی و تمامی ضمیمه‌های آن‌ها را امضا کرده و از طریق باجه‌های پستی به آدرس ذکر شده در تاییدیه پذیرش ارسال کنید.

در این مرحله شما دوباره باید منتظر نتیجه بمانید. نتیجه درخواست شما یکی از 3 مورد زیر خواهدبود:

  • رد پرونده: در این صورت مدارک به نشانی شما پس فرستاده خواهدشد.
  • اعلام نقص در پرونده: مدارک جهت رفع نقص به آدرس‌تان ارسال خواهدشد.
  • پذیرش پرونده: در این صورت، شرکت شما به ثبت می‌رسد. شما باید به همراه شرکاء قانونی یا وکیل قانونی تمامی شرکاء به اداره مربوطه مراجعه کرده و ضمن پرداخت هزینه‌های قانونی و امضاء، مدارک شرکت ثبت شده را دریافت کنید.

درج آگهی در روزنامه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران

آخرین مرحله از مراحل ثبت شرکت مراجعه به سایت روزنامه رسمی و پرداخت هزینه‌های مربوط به روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار است. هر دو نوع این روزنامه‌ها پس از چاپ از طریق پست به آدرس شما ارسال خواهندشد.

بیشتر بخوانید: مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود: قدم به قدم تا آغاز تجارت

مراحل ثبت شرکت در کنار هیجان شروع کار جدیدی که برای شرکا خواهد داشت، ممکن است سختی‌ها و چالش‌هایی را نیز برای آنان به ارمغان آورد. پا گذاشتن در این راه مستلزم دانستن تمامی قوانین و پیچ‌وخم‌های اداری است. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر اطلاعات کافی و همه‌جانبه از قوانین حاکم بر موسسات تجاری و غیرتجاری ندارید، برای کم‌تر کردن ریسک عدم پذیرش و کوتاه کردن پروسه دریافت مجوز از متخصصان و مشاوران مجرب کمک بگیرید.

ثبت “حقیقت” با چندین سال تجربه در این زمینه آماده است تا قدم به قدم شما عزیزان را در این راه پرپیچ‌وخم همراهی کند. برای دریافت مشاوره تنها کافیست با شماره 09925981632  تماس گرفته و از راه‌کارهای تخصصی مهندس معماریان بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *