مالیات بر ارزش افزوده : تفاوت ارزش اصلی کالا و خدمات فروخته شده

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ مالیاتی که در زمان خرید یک محصول، خریدار باید به فروشنده ارائه کند؛ فروشنده مالیاتی را که هنگام فروش اجناس خود کسب می‌نماید در زمان مقرر به دولت پرداخت می‌کند.

ارزش افزوده؛ مابه التفاوتِ ارزش اصلی کالا و خدمات فروخته شده با ارزش اصل کالاست.

ارزش افزوده بدین معناست که هر محصولی که در بازار به فروش می‌رسد در زمان تولید، توسط چه تعداد تولید کننده بوجود آمده است. برای نمونه: نان؛ در ابتدا گندم به آرد تبدیل خمیر آن بوجود می‌آید و در نهایت در تنور پخت و نان آماده می‌شود.

ارزش گندم در هر قرص نان، تا قیمتِ نانِ فروخته شده در نانوایی ها، به مرور افزایش یافته این فزاینده شدن حاصل زحمات تولیدکنندگان مختلف در مراحل قبلی تولید نان تا زمان به فروش رسیدن نان بوده است. به ارزش اضافی از« دانه تا نان شدن» ارزش افزوده می‌گویند.

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره واردات، تولید و توزیع براساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می‌شود. ولی مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات-تولید-توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می‌یابد تا نهایتا توسط مصرف‌ کننده نهایی پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که کلیه عرضه‌ کنندگان کالاها و خدمات (مودیان این نظام مالیاتی) بایستی علاوه بر بهای کالا یا خدمت عرضه‌ شده، به‌ صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به‌ صورت دوره‌ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.

مجوز مالیات بر ارزش افزوده

همانگونه که بیان کردیم، ارزش افزوده مجوزی است که به واسطه آن فروشنده می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده را از خریداران دریافت کند و خریدارن نیز در زمان پرداخت باید آن را از فروشنده درخواست کنند.

این ارزش افزوده اختلاف قیمتی است که بین کالای خریداری شده یا همان کالا در زمان فروش می‌باشد.

استعلام مالیات بر ارزش افزوده

برای استعلام این نوع مالیات می‌توانید به این سایت  مراجعه کنید:

پس از وارد شدن به لینک درج شده به عنوی مودی، لازم است تا شماره اقتصادی جدید و شماره ملی خود را وارد کنید و سپس روی گزینه جستجو کلیک کنید تا نتایج به دست آمده، نمایش داده شود.

بیشتر بخوانید
اظهارنامه مالیاتی چیست و چگونه باید آن را تکمیل کنیم؟

مراحل دریافت گواهی نامه ارزش افزوده

– ثبت‌نام اولیه برای مالیات بر ارزش افزوده شرکت

– ارائه برگه ثبت‌نام اولیه همراه با مدرک اولیه مالیات بر ارزش افزوده

– آغاز مرحله دوم پس از دریافت رمز عبور ثبت‌نام

– مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام اولیه ارزش افزوده

– کد اقتصادی

– نسخه مدارک اعضای شرکت از جمله شناسنامه و کارت ملی

– آگهی تاسیس

– آخرین تغییرات شرکت

– وکالت‌نامه

– آدرس کامل محل سکونت پیمانکار

– تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل

– کدپستی پیمانکار

– مجوز فعالیت

– کدپستی دفتر

– مدارک مورد نیاز برای مرحله آخر ارزش افزوده

– ارائه نام بانک، کد شعبه و شماره حساب

– شماره تلفن رئیس هئیت مدیره

– کد اقتصادی

– آخرین تغییرات

– مدارک آخرین امضا

مراحل ثبت خدمات ارزش افزوده

  1. پیش ثبت‌نام یا همان ثبت‌نام اولیه
  2. ثبت‌نام ( بعد از پیش‌ ثبت‌نام باید برگه ثبت‌نام را همراه با مدرک ذکر شده ارائه کنیم و پس از آمدن رمز عبور ثبت‌نام را قطعی انجام دهیم).
  3. تشکیل پرونده ارزش افزوده ( کلیه مدارک ثبتی، مدارک دارایی، برگه‌های اول و دوم ثبت‌نام، شناسه عبور و رمز کاربری و مدارکی که برای ارزش افزوده لازم باشد را به اداره ارزش افزوده تحویل داده و تشکیل پرونده دهید).
  4. تعیین حوزه ارزش افزوده ( این مرحله بعد از ارائه مدارک و رفع نقص‌های پرونده با اداره حوزه ارزش افزوده مشخص کرده تا بتوان به آنجا مراجعه کرد).
  5. اخذ گواهی ارزش افزوده

دریافت راهنمایی و مشاوره از کارشناسان خبره

شما می‌توانید از طریق همکاران کاربلد و متخصص ما در ثبت حقیقت اقدام به دریافت خدمات ارزش افزوده کنید. برای اینکار کافی است تا ابتدا کارهای پیش ثبت‌نام را در سایت ارزش افزوده انجام داده و بعد از اتمام ثبت‌نام کلیه مدارک ثبت شرکت را به اداره برده و تشکیل پرونده ارزش افزوده خواهیم داد و در گام بعدی تشکیل پرونده خواهد شد و همکاران ما در ادامه پروسه هم همراه شما خواهند بود.

تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

براساس ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده هر سال شمسی به 4 دوره مالیاتی 3 ماهه تقسیم می‌شوند و طبق ماده 21 قانون مذکور مودیان مالیاتی مکلف هستند که اظهارنامه هر دوره مالیاتی را حداکثر تا 15 روز از تاریخ انقضا هر دوره به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

بیشتر بخوانید
پروانه بهره برداری: اهمیت، مزایای آن و مدارک مورد نیاز

جرائم احتمالی در صورت عدم ارائه

در صورتی که هر کدام از مودیان مالیاتی اظهارنامه خود را از تاریخ ثبت‌نام یا شناسایی به بعد حسب مورد، معادل 50% مالیات متعلق مشمول جریمه می‌شوند، لازم به ذکر است تاخیر در پرداخت مالیات‌های موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان 2% در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر خواهد بود.

طبق قانون مالیات ارزش افزوده جرائم عدم پرداخت آنها به شرح زیر است:

ماده 22 – مودیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر در این قانون یا در صورت تخلف از مقررات این قانون، علاوه بر پرداخت مالیات متعلق و جریمه تاخیر، مشمول جریمه‌ای به شرح زیر خواهند بود:

  1. عدم ثبت‌نام مودیان در مهلت مقرر معادل 75% مالیات متعلق تا تاریخ ثبت‌نام یا شناسایی حسب مورد
  2. عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق
  3. عدم درج صحیحح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر ما به التفاوت مالیات متعلق
  4. عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل 25 مالیات متعلق
  5. عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت‌نام یا شناسایی به بعد حسب مورد، معادل 50% مالیات متعلق
  6. عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد معادل 25% مالیات متعلق

ماده 23: تاخیر در پرداخت مالیات‌های موضوع این قانون در موعد مقرر، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان 2% در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تاخیر خواهد بود.

ضرورت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یک اصل مهم برای کسب‌وکارها است که می‌توانند با استفاده از مجوز مالیات بر ارزش افزوده میزان مابه‌التفاوت مالیات را از مشتریان خود دریافت کنند و به دولت پرداخت کنند.در صورتی که تمایل داشته باشید تا با یک همکار متخصص و کاربلد مشور کنید، می‌توانید با شماره تلفن 09925981632 تماس گرفته و با آقای معماریان مشورت کنید و از راهنمایی‌های تخصصی و رایگان آنها بهره‌مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *