فروش شرکت سهامی خاص: یک گزینه سریع و آسان

فروش شرکت سهامی خاص

بر خلاف تصور عموم، در قانون تجاری کشور ایران هیچ منعی برای فروش شرکت وجود ندارد. به عبارت دیگر شما می‌توانید در هر زمان دلخواهی اقدام به فروش شرکت خود با ارزش تعیین شده برای آن کنید. طبیعی است که هرچه فعالیت شرکت گسترش یافته و ارزش مادی و تولیدی آن افزایش یابد، قیمت تعیین شده برای آن نیز افزایش خواهد یافت. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط فروش شرکت سهامی خاص به عنوان یکی از پرطرفدارترین شرکت‌ها بین کارآفرینان ایرانی بپردازیم.

اگر قصد خرید یا فروش شرکت خود را داشته و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

فروش شرکت سهامی خاص

کارآفرینان و مدیران یک شرکت، ممکن است دلایل بسیاری برای خرید و یا فروش یک شرکت داشته باشند. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته و روش انجام این کار را به شما شرح خواهیم داد.

دلایل فروش شرکت سهامی خاص

گاهی ممکن است تحت تاثیر علت‌های مختلف، شرایط برای شرکا شرکت سهامی خاص به گونه‌ای پیش رود که دیگر امکان فعالیت در آن وجود نداشته باشد. ازجمله این عوامل می‌توان به بروز اختلافات اساسی بین سهامداران شرکت اشاره کرد که ادامه فعالیت شرکت را با چالش اساسی مواجه می‌‌کند. همچنین شرایط مالی شرکت نیز یکی دیگر از دلایلی بوده که طی آن ممکن است شرکت با ورشکستگی مالی روبرو شود. در این صورت سهامداران شرکت ممکن است به جای انحلال شرکت، تصمیم به فروش آن بگیرند. با توجه با این که انحلال شرکت روندی طولانی دارد، احتمالاً فروش شرکت با توجه به روند ساده آن گزینه مناسب‌تری خواهد بود. همچنین از نظر قانونی نیز منع یا مشکلی برای فروش شرکت سهامی خاص وجود نداشته و تمامی امور مربوط به شرکت از زمان فروش به عهده سهامداران جدید خواهد بود. لازم به ذکر است که با فروش شرکت، مسئولیت آن از سهامداران قدیمی سلب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش رتبه

دلایل خرید شرکت

گاهی ممکن است برخی افراد با توجه به مواردی به جای ثبت شرکت اقدام به خرید آن نمایند. فرض کنید یک مناقصه بزرگ در جریان است و شما می‌خواهید در آن شرکت داشته باشید. اما از طرفی برای شرکت در مزایده و مناقصات دولتی حتماً باید شرکت ثبت شده باشد؛ چرا که مطابق قانون هیچ شخصیت حقیقی نمی‌تواند در آن شرکت کند و تنها شخصیت حقوقی امکان ورود به مناقصات و مزایدات را دارد. بنابراین احتمالاً بهترین گزینه برای شما، خرید یک شرکت خواهد بود؛ زیرا ممکن است پروسه ثبت شرکت زمان‌بر بوده و شما زمان لازم برای این کار را در اختیار نداشته باشید.

بیشتر بخوانید
مدارک لازم برای شرکت سهامی خاص: آماده ثبت باشید!

در برخی موارد ممکن است در مناقصات و مزایده‌ها شرطی مبنی بر سابقه فعالیت و اعتبار شرکت وجود داشته باشد. با فرض این که شما مشکلی بابت زمان ثبت شرکت ندارید، باز هم با مشکل اعتبار و سابقه فعالیت روبرو هستید و نمی‌توانید این مشکل را به هیچ وجه با شرکت مد نظر حل کنید. در این صورت بهترین و مطمئن‌ترین راه برای حل آن، خرید شرکتی است که دارای حداقل سابقه مورد نظر باشد تا شما مشکلی برای ورود به مناقصات و مزایدات و یا عقد قرارداد با شخص ثالث نداشته باشید.

خرید و فروش شرکت سهامی خاص

از مهترین مزایای خرید شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در کمترین زمان ممکن می‌توانید صاحب شرکت شوید و نیازی به طی مراحل زمان‌بر ثبت شرکت نخواهید داشت.
  • اخذ کد اقتصادی در هنگام خرید ضرورت ندارد.
  • اخذ گواهی ارزش افزوده در هنگام خرید نیاز نیست.
  • نیاز به اخذ رتبه‌بندی نخواهد بود.
  • کسب مجوز جدید برای شرکت‌هایی که موضوع فعالیت آن نیازمند اخذ مجوز باشد، در هنگام خرید نیاز نخواهد بود؛ مگر اینکه موضوع فعالیت شرکت عوض شود. در این صورت نیاز به کسب مجوز از مراجع ذی صلاح نیاز خواهد بود.
  • اگر شرکت خریداری شده از برند خوبی بوده باشد، می‌تواند یک نقطه قوت برای شما محسوب شود.
  • اگر شرکت دارای رتبه‌بندی مناسبی باشد، می‌توانید از این امکان استفاده نموده و در مناقصات و مزایدات شرکت کنید.

مدارک مورد نیاز برای فروش شرکت

اکنون که با دلایل خرید و فروش شرکت سهامی خاص و شرایطی که ممکن است باعث فروش شرکت آشنا شدیم، قصد داریم تا به بررسی مدارک مورد نیاز برای فروش شرکت بپردازیم. برخلاف ثبت شرکت که نیاز به مدارک زیادی داشت و معمولاً زمان‌بر است، فروش شرکت سهامی خاص نیاز به مدارک چندانی نداشته و در مدت کوتاهی می‌توانید آن را به فروش برسانید. برای این منظور سهامداران جدید شرکت سهامی خاص باید کپی برابر اصل مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه کنند. همچنین سهامداران قبلی نیز باید کپی برابر اصل مدارک هویت‌شان را به صورت آماده داشته باشند.

بیشتر بخوانید
تغییرات شرکت سهامی خاص: برای تغییر دیر نیست!

در صورتی که فردی از سهامداران جدید یا قدیمی شرکت جز اتباع خارجی باشد، در این صورت کپی برابر اصل پاسپورت وی ضروری خواهد بود. همچنین باید اصل مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص باید ارایه شود. رضایت تمام سهامداران شرکت مبنی بر فروش شرکت از دیگر نیازمندی‌های آن است. چنانچه مطابق اساسنامه تعداد آرای مشخص سهامداران برای فروش شرکت مشخص شود، در این صورت حد نصاب مشخص شده برای فروش شرکت کافی خواهد بود. در غیر این صورت باید تمامی سهامداران شرکت با فروش شرکت موافقت کنند.

نکات مهم در آگهی فروش شرکت سهامی خاص

مطابق اساسنامه باید هرگونه تغییرات شرکت و آگهی‌های آن در روزنامه مشخص شده در اساسنامه به چاپ برسد. برای ثبت آگهی فروش شرکت نیز باید آگهی مربوط به آن در روزنامه چاپ شود. در این آگهی باید نوع شرکت مشخص شده باشد. همچنین باید محل فعالیت شرکت و مشخصات شعبه اصلی آن به طور کامل ذکر شود. در صورتی که شرکت سهامی خاص دارای شعبه دیگری باشد، باید مشخصات مربوط به آن نیز ذکر گردد.

در این مطلب شرایط و مدارک مورد نیاز برای فروش شرکت سهامی خاص را بررسی کرده و به طور مختصر موارد مهم آن را به شما ارائه کردیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر و مشاوره در این خصوص دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در ثبت حقیقت در ارتباط باشید. برای این منظور کافی است تا با شماره تلفن 09106711900 تماس حاصل نموده و از مشاوره مهندس محمدیان از ثبت حقیقت برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *