شرکت سهامی عام : معامله برد- برد برای کسب‌وکارها و مردم عادی

شرکت سهامی عام که در زبان انگلیسی با نام Public Company شناخته می‌شود، به عنوان یکی از انواع شرکت‌های سهامی است که بخشی از سرمایه آن از طریق فروش سهام به غیرموسسان ( مردم عادی ) تامین می‌شود.

پذیرش شرکت سهامی عام در سازمان بورس

سازمان‌های بورس در برخی از کشورها معمولاً شرکت‌ها را می‌پذیرند که دارای سرمایه و اعتبار بسیار قوی‌ای باشند. موسسان این گونه شرکت‌ها قسمتی از سرمایه شرکت خود را از طریق فروش سهام به عموم مردم تامین می‌کنند. در این نوع شرکت‌ها، صاحبان سهام می‌توانند سهام خود را در بورس بفروشند و در واقع مالکیت خود را به دیگران منتقل می‌کنند.

تعداد شرکا در شرکت‌های سهامی عام

به صورت کلی تعداد شرکا در شرکت‌های سهام عام بیشتر از سایر انواع شرکت‌های سهامی است. مزیت این نوع شرکت‌ها در این است که سرمایه‌های کوچک کنار هم شده شده و تبدیل به یک سرمایه بزرگ می‌شود که به انجام رسیدن فعالیت‌های اقتصادی بزرگ را میسر می‌کند.

نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال در این نوع شرکت‌ها بسیار آسان است و محدود به رضایت سایر سهامداران نیست.

تعریف شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام به شرکتی اطلاق می‌شود که سرمایه‌ آن به سهام، تقسیم می‌شود که بخشی از این سرمایه از طریق فروش سرمایه به مردم تامین می‌شود.

نحوه تشکیل و تعداد اعضا

تعداد موسسین در این نوع شرکت‌ها نباید کمتر از 5 نفر باشد و سن همه افراد باید بالای 18 سال باشد و می‌توان در ادامه این تعداد را افزایش داد ولی نمی‌توان کاهش داد.

نکته بسیار مهم: نام شرکت سهامی عام باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن، بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق، اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.

امکان انجام پروژه‌های بزرگ عمرانی، صنعتی و کشاورزی و ..

بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌ها توانایی سرمایه‌‌گذاری کلان بر روی پروژه‌های مختلف را ندارند، از این رو داشتن شرکت به صورت سهامی عام کمک می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند پروژه‌های بزرگ عمرانی، صنعتی، کشاورزی و موارد مشابه را انجام دهند. در اینگونه شرکت‌ها سرمایه‌های اندک در قالب سهام سهام به عموم مردم واگذار می‌شود.

بیشتر بخوانید
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت: یک بررسی جامع و کامل

شرکت سهامی خاص:سرآغاز دوستانه برای کسب‌وکاری بزرگ

مزایای شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام به عنوان یک معامله برد- برد شناخته می‌شود، بدین معنی که یک سود نصیب سرمایه‌گذار شده و در مقابل به ازای سرمایه جمع شده، شرکت می‌تواند یک پروژه را عملی کند که در نهایت سبب عمران و آبادانی شهرها و در نهایت کشور شود.

چه شرکت‌هایی می‌توانند اقدام به پذیره نویسی سهام کنند؟

شرکت‌های سهامی عام مخصوص شرکت‌های بزرگ و منحصربه فرد است که اجازه فروش سهام به عموم مردم را دارند و می‌توانند در هنگام اعلام پذیره نویسی به شعب بانک اعلام شده مراجعه و ورقه تعهد سهم را امضا و وجوه معین را به حساب شرکت واریز کنند.

سرمایه شرکت سهامی عام

طبق قانون تجارت سرمایه شرکت حین تاسیس نباید کمتر از 5 میلیون ریال باشد و در صورتی که بنا به دلایلی سرمایه شرکت از این مبلغ اسمی کمتر شد، باید ظرف مدت یک سال از طریق افزایش سرمایه، سرمایه خود را به حد مقرر برساند و در غیر اینصورت شرکت باید به سایر انواع شرکت‌ها تبدیل شود و در غیر اینصورت هر ذینفع ( سهامدار ) می‌تواند انحلال شرکت سهامی عام را از دادگاه صلاحیت‌دار تقاضا کند.

مدارک لازم برای کسب اجازه پذیره نویسی شرکت سهامی عام در حال تاسیس

– 2 نسخه اظهارنامه

– 2 نسخه اساسنامه

– 2 نسخه اعلامیه پذیره نویسی

– گواهی بانکی مبنی بر واریز 35% سرمایه، تعهد توسط موسسین

– فتوکپی شناسنامه موسسین

مدارک لازم برای تاسیس شرکت

– 2 نسخه اظهارنامه

– 2 نسخه اساسنامه

– 2 نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین

– 2 نسخه صورتجلسه هیات مدیره ( تعداد مدیران باید حداقل 5 نفر باشد).

– آگهی دعوت مجمع موسسین در روزنامه تعیین شده

– فتوکپی شناسنامه مدیران ( در مورد اشخاص حقوقی، ارائه برگ نمایندگی الزامی است)

– گواهی بانک مبنی بر واریز 35% سرمایه شرکت

بیشتر بخوانید
تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص: جزئیات اهمیت دارند!

– ارائه مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز

نکات مهم

حداقل سرمایه مبلغ پنج میلیون ریال است و حداقل 20% سرمایه تعیین شده توسط موسسین تعهد گردد و 35% از میزان تعهد شده به حساب شرکت در شرف تاسیس در بانک واریز شده و اظهارنامه به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که تمام موسسین آن را امضا کرده‌اند، به اداره ثبت شرکت‌ها داده و رسید دریافت شود.

اظهارنامه و طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی باید به امضای موسسین رسیده باشد.

در صورت نیاز مجوزهای مورد نیاز از مراجع ذیصلاح اخذ شود.

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

1- تهیه مدارک و اسناد اولیه جهت تاسیس شرکت: ارائه طرح امضا شده اساسنامه یا اظهارنامه توسط موسسین

2- پذیره نویسی شرکت: تهیه اعلامیه پذیره نویسی با انتشار در حداقل 2 روزنامه کثیرالانتشار

3- مجمع عمومی موسس شرکت: در این مجمع 20 درصد سرمایه در شرکت نگهداری می‌شود و 35% آن به حساب شرکت در بانک قرار داده می‌شود.

4- وظایف و اختیارات مجمع عمومی موسسین: اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار

معامله برد – برد برای صاحبان کسب‌وکار و مردم

مهم‌ترین مزیت شرکت سهامی عام را می‌توان به امکان استفاده از سرمایه مردم برای انجام پروژه‌های بزرگ نام برد. در اینصورت هم مردم از مزایای سرمایه‌گذاری و دریافت سود بهره‌مند می‌شوند و هم صاحبان کسب‌وکار توان مالی زیادی را کسب می‌کنند تا بتوانند پروژه‌های مهمی را در سطح کشور یا شهر عملی کنند.

به نظر شما این نوع شرکت چه مزایای دیگری می‌تواند داشته باشد؟ چه عواملی سبب می‌شود تا افراد تمایل به ثبت سهامی عام داشته باشند؟ نظر و تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

چه مشکلات و موانعی حین ثبت و کار به عنوان سهامی عام داشته‌اید؟ در صورت داشتن تجربه مثبت یا منفی آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *