شرکت سهامی خاص:سرآغاز دوستانه برای کسب‌وکاری بزرگ

شرکت سهامی خاص

یکی از قدم‌های مهم کارآفرینان برای آغاز یک کسب‌وکار معتبر، ثبت شرکت است. اما از آنجایی که در حال حاضر تنوع شرکت‌ها بسیار بالا است، ممکن است انتخاب یک گزینه مناسب کمی دشوار باشد. اغلب صاحبان ایده و استارت‌آپ‌ها و همچنین کارآفرینان امروزی ترجیح می‌دهند تا کسب‌وکار خود را با یک محیط دوستانه و کوچک و البته به دور از پیچیدگی‌های شلوغ اداری آغاز کنند. در چنین مواردی، تأسیس یک شرکت سهامی خاص بهترین گزینه برای آنها خواهد بود. اما سهامی خاص چه نوع شرکتی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل به بررسی ویژگی‌ها، مزایا، معایب و همچنین شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص بپردازیم. اگر قصد آشنایی بیشتر با این مدل شرکتی را دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. پیش از هر چیزی، ابتدا به سراغ معرفی کلی این شرکت‌ها می‌رویم:

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت‌های سهامی خاص به مدلی از انواع شرکت اطلاق می‌شود که در آن سهام‌داران، تنها مالکان و سرمایه‌گذاران شرکت بوده و هیچگونه مجمع عمومی در آنها وجود ندارد. بر خلاف شرکت سهامی عام که در آنها بخشی از سرمایه شرکت توسط سهام‌دار و بخشی دیگر از طریق بورس و توسط عموم مردم تأمین می‌شود، در شرکت‌های سهامی خاص خبری از بخش عمومی نخواهد بود. هرچند که در نگاه اول ممکن است عدم امکان تأمین بودجه از جانب بورس و به صورت عمومی یک نقطه ضعف برای این مدل از شرکت‌ها به شمار رود، اما در سمت مقابل کاهش درگیری‌های عمومی و اداری و محدود شدن تمام مسائل به هیئت مدیره و سهام‌داران خصوصی شرکت، باعث می‌شود تا روند مدیریتی و پیشرفت آن نیز ساده‌تر شود.

 

تاسیس شرکت سهامی خاص

 

بنابر ماده ۲ لایحه مربوط به شرکت‌ها، تمام شرکت‌های سهامی به محض تأسیس در دسته بازرگانی قرار می‌گیرند. در نتیجه شرکت‌های سهامی خاص نیز از این قاعده مستثنا نخواهند بود. به بیان دیگر، حتی اگر مجوز فعالیت شرکت سهامی خاص شما بازرگانی نباشد، باز هم از دید عمومی در این دسته قرار خواهید گرفت.

شرکت‌های سهامی خاص در حالت کلی مراحل و تشریفات ساده و کوتاه‌تری نسبت به شرکت‌های سهامی عامل داشته و می‌توانید با سرمایه و تعداد شرکای کمتر، نسبت به تأسیس آنها اقدام کنید. با توجه به ماهیت خصوصی شرکت‌های سهامی خاص، در آنها چیزی با عنوان صدور اعلامیه پذیره‌نویسی نیز وجود ندارد. همچنین در همان مراحل ابتدایی، ۳۵ درصد از سرمایه کل شرکت باید در حساب خاصی که با همین منظور تأسیس شده است، سپرده شود.

بیشتر بخوانید
عید سعید فطر مبارک

مزایای شرکت سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص در نوع خود مزایای قابل توجهی برای کارآفرینان دارند که در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین مزایای آن می‌پردازیم:

  • محیطی اختصاصی: همان‌طور که اشاره شد، شرکت‌های سهامی خاص بهترین گزینه برای ایجاد یک محیط دوستانه و با جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک است. پس اگر به عنوان یک کسب‌وکار نوپا قصد ایجاد یک شرکت را دارید، سهامی خاص می‌تواند راه حل مناسبی برای شما باشد.
  • محدودیت مسئولیت برای سهام‌داران: در یک شرکت سهامی خاص، سهام‌داران تنها در قبال سهمی که از شرکت دارند مسئول بوده و به غیر از آن، هیچ مسئولیت دیگری نخواهند داشت.
  • روند ساده‌تر تعیین هیئت مدیره: در این مدل از شرکت‌ها، هیئت مدیره به سادگی و از طریق توافقی که میان سهام‌داران صورت می‌گیرد، انتخاب می‌شود.
  • انتقال آسان سهام: سرمایه‌ای که برای تأسیس یک شرکت سهامی خاص به قطعات کوچکی به نام «سهام» تبدیل می‌شود. به افرادی که دارای بخشی از این سرمایه باشند نیز سهام‌دار گفته می‌شود. با توجه به خصوصی بودن فضای مدیریتی شرکت، انتقال سهم بین سهام‌داران فوق‌العاده ساده بوده و نیازی به طی شدن روند‌های پیچیده اداری و مالیاتی ندارد.

معایب شرکت‌های سهامی خاص

با وجود مزایای فوق، یک شرکت سهامی خاص ممکن است دارای برخی معایبی نیز در مقابل سایر انواع شرکت داشته باشد. در ادامه برخی از این معایب را نیز به شما معرفی می‌کنیم:

  • پیچیدگی بیشتر نسبت به شرکت‌های تضامنی: بر خلاف شرکت‌های تضامنی، در شرکت‌های سهامی خاص وجود مقررات دقیق و مشخص اهمیت و البته ضرورت بسیار بالاتری دارد. به عبارت دیگر در این مدل از شرکت‌ها هیئت مدیره باید به طور کامل مقررات خود در رابطه با نحوه نگهداری دفتر مالی، تقسیم سود و زیان شرکت، گزارش سود و زیان، نحوه تشکیل مجامع عمومی در صورت نیاز و تمام جزئیات دقیق دیگر در این مورد را ذکر کنند.
  • مالیات بر درآمد: با توجه به قوانین نظارتی بر مالیات‌های مستقیم، در وهله اول ۱۰ درصد از درآمد شرکت مشمول مالیات خواهد شده و به عنوان مالیات پرداختی در نظر گرفته می‌شود.
بیشتر بخوانید
تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

مزایا و معایب شرکت سهامی خاص

شرایط لازم برای ثبت شرکت‌های سهامی خاص

اکنون که با ویژگی‌ها، مزایا و معایب شرکت‌های سهامی خاص آشنا شدید، قادر خواهید بود تا انتخاب بهتری داشته باشید. در صورتی که تصمیم شما تأسیس یک شرکت با سهامی خاص است، لازم است تا شرایط زیر را داشته باشید:

  • در شرکت سهامی خاص، حداقل سه نفر از اعضا باید به سن قانونی ( ۱۸ سال تمام ) رسیده باشند.
  • همان‌طور که اشاره شد، در آغاز کار حداقل ۳۵ درصد از سرمایه کل شرکت باید در حسابی با همین منظور به صورت نقدی سپرده شود. لازم به ذکر است که حداقل سرمایه لازم برای ثبت چنین شرکتی معادل ۱ میلیون ریال است.
  • در صورتی که شرکت شما دارای سرمایه غیرنقدی است، باید تمام موارد با دقت در اظهارنامه ذکر شوند.
  • سرمایه شرکت تنها از طریق موسسان آن تأمین شده و این افراد به صورت تضامنی تمام مسئولیت‌های شرکت را به عهده خواهند داشت. اساسنامه شرکت نیز باید توسط تمام سهام‌داران آن امضا شود.
  • اعضای هیئت مدیره حداقل شامل ۲ نفر خواهند بود؛ این اعضا نباید سو پیشینه کیفری داشته و حداقل باید دارای یک سهم در شرکت باشند.

آغاز یک اتفاق بزرگ

ثبت شرکت سهامی خاص می‌تواند سرآغاز کوچکی برای یک شرکت بزرگ و بسیار موفق باشد. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، مزایا، معایب و همچنین شرایط لازم برای ثبت چنین شرکتی پرداختیم. با این حال در صورتی که برای انتخاب یک شرکت مناسب برای خود و یا همچنین جزئیات بیشتری از ثبت شرکت‌های سهامی خاص نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن ….. با موسسه ثبت حقیقت در ارتباط باشید. کارشناسان ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *