شرکت دانش بنیان چه نوع شرکتی است و چه مزایایی دارد؟

شرکت دانش بنیان به شرکتی اطلاق می‌شود که بر پایه علم، تحقیقات، نوآوری و ایجاد کارآفرینی اشتغال دارد. به عبارت ساده‌تر شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که فعالیت خود را در اجرایی کردن و تولید یک یا چند نوع اختراع متمرکز می‌کنند. در کل شرکت‌های دانش بنیان به منظور افزایش علم و ثروت و به کارگیری و البته تجاری سازی اختراع‌ها تشکیل شده است.

تجاری سازی اختراعات از اهداف بسیار مهم شرکت‌های دانش بنیان است و داشتن اختراع و نوآوری در این نوع شرکت‌ها بسیار حیاتی است.

سهام شرکت

شرکت دانش بنیان به شرکتی گفته می‌شود که 1% تا 100% سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا یک واحد پژوهشی یا 51 تا 100% آن متعلق به اعضای هئیت علمی دانشگاه یا واحدهای پژوهشی باشد. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از 50% باشد، شرکت دانشگاه بنیان خصوصی است و در صورتی که سهام دانشگاه بیشتر از 50% باشد شرکت دولتی است.

ثبت شرکت دانش بنیان

دانشگاه­‌ها و واحدهای پژوهشی پس از تصویب امکان تاسیس شرکت­‌های دانش­‌بنیان در آیین­‌نامه­‌ی مالی و معاملاتی خود در هیات امنا، می­‌توانند شروع به تشکیل شرکت­‌های دانش­‌بنیان نمایند. هر شرکت دانش­‌بنیان به پیشنهاد تعدادی از اعضا­ی هیات علمی و تصویب دانشگاه یا واحد پژوهشی تاسیس خواهد شد و یا توسط دانشگاه و واحد پژوهشی به اعضا­ی هیات علمی پیشنهاد می­‌شود.

روند ثبت شرکت به عنوان یک مجموعه دانش بنیان

روند ثبت شرکت‌های دانش بنیان مانند بقیه شرکت‌ها می‌باشد و بدین صورت است که باید یک شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد و یک سال از تاریخ ثبت آن گذشته باشد و پس از کسب مجوزهای مورد نیاز، یک درخواست مبنی بر تقاضای دانش بنیان شدن شرکت برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فرستاده می‌شود، در گام بعدی اگر تقاضای شما تصویب شود، درخواست دانش بنیان شدن شما تایید خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت دانش بنیان

کپی شناسنامه همه اعضای هئیت مدیره

کارت ملی همه اعضای هئیت مدیره

گواهی عدم سوء پیشینه همه اعضا هئیت مدیره

کپی مدارک تحصیلی همه اعضا شرکت

2 نسخه اظهارنامه شرکت

2 نسخه شرکت‌نامه شرکت

کپی مجوزهای لازم و مرتبط با فعالیت شرکت دانش بنیان

کپی روزنامه رسمی شرکت به همراه آخرین تغییرات

آخرین لیست بیمه شرکت به همراه خلاصه وضعیت دستمزد، حقوق و مزایا

کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده برای سازمان امور مالیاتی

رزومه شرکت

شرکت‌های دانش بنیان در چه زمینه‌‌هایی می‌توانند فعالیت کنند؟

انجام پروژه‌های کاربردی و توسعه‌ای

ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای ( خدمات علمی، تحقیقاتی و فنی )

تولید محصولات با فناوری نوین ( توسعه فناوری )

ارائه خدمات نظارتی بر پروژه‌های پژوهشی، اجرایی و مشاوره‌ای

ارائه خدمات توسعه‌ کارآفرینی

ایجاد مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعه کسب‌وکار

اراده خدمات توسعه محصول جدید

ارائه خدمات ایجاد و توسعه خوشه‌های کسب‌وکار

تشخیص فرصت‌های کارآفرینی

انجام خدمات توسعه فناوری

بیشتر بخوانید
شرکتهای دانش بنیان چیست ؟

انجام خدمات ورود کسب‌وکارها به بازار بین‌المللی و جهانی کردن آنها

برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی

قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مشتمل بر 13 ماده و 6 تبصره در تاریخ 5 آبان 1389 جهت دستیابی به اقتصاد دانش بنیان به تصویب مجلس رسید و پس از تایید شورای نگهبان در تاریخ 30/08/89 جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.

معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید

  1. سطح فناوری
  2. مرحله تولید
  3. طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه

با توجه به 3 معیاری که بیان شد، محصولات یا خدمات شرکت‌های دانش بنیان بعد از بررسی ( تخصصی و هم‌ترازی محصولات) در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 1 یا 2 قرار می‌‌گیرد.

کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 1

فهرستی که به عنوان محصولات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا، به تصویب کار گروه می‌رسد.

کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 2

فهرستی که به عنوان محصولات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده بالا و با پیچیدگی فنی کمتر نسبت به فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح یک به تصویب کارگروه می‌رسد. محصولات موجود در این فهرست مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نخواهد بود.

مزایای شرکت‌های دانش بنیان

دولت برای ارزش‌گذاری و ترویج علم و دانش و کارآفرینی برای شرکت‌های دانش بنیان 15 سال ( پس از تاریخ مجوز برای شرکت ) معافیت از مالیات، عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض مالیاتی را در نظر گرفته است.

تسهیلات بانکی با بهره کم

واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی

استقرار در کاربری مسکونی شهر تهران

تخفیف دوره‌های آموزشی برای شرکت‌های دانش بنیان

حمایت از کالاهای ساخت داخل و … را برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

جهت ثبت‌نام برای یک شرکت دانش بنیان باید به این سایت مراجعه کنید و براساس فرآیندها و دارا بودن شرایط مندرج در آیین‌نامه در قسمت ” مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا” در سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان ارزیابی می‌شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که شرکتی به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان شناخته می‌شود که طرح قابلیت اجرای ایده و طرح تجاری ( Business Plan ) یعنی توانایی تولید و تجاری سازی را داشته باشد.

انواع شرکت‌های نوپا

  1. شرکت‌های تولید کننده کالا و خدمات
  2. شرکت‌های نوپا
  3. شرکت‌های صنعتی

شرکت نوپا چه نوع شرکتی است؟

شرکت‌های نوپا به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که بیش از 3 سال از تاسیس آنها نگذشته باشد. شرایط زیر باید حاکم باشد تا این شرکت‌ها تحت حمایت قانون قرار بگیرند:

  1. باید کالا را در حد نمونه آزمایشگاهی با هدف تولید و فروش بسازند و ارائه دهند.
  2. حداقل 2 نفر کارمند پاره‌وقت داشته باشند که یک نفر آنها متخصص در حوزه کالا و خدمات دانش بنیان باشد.
بیشتر بخوانید
مزایا و معایب ثبت شرکت در مناطق آزاد و مدارک مورد نیاز

شرکت‌های دانش بنیان تولیدی و صنعتی

برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک شرکت دانش بنیان تولیدی و صنعتی باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  1. کل در آمد شرکت در یک سال مالی گذشته ( به شرط درج در اظهارنامه مالیاتی ) ناشی از فروش کالا و خدمات دانش بنیان حداقل 3 میلیون ریال بوده یا همزمان بیش از 10% درآمد سال مالی گذشته شرکت باشد. به همراه سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت در 6 ماه اخیر.
  2. ساخت تجهیزات یا فرآیند سازی دانش بنیان که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداقل 50% از درآمد مالی سال گذشته باشد که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده است.
  3. ساخت تجهیزات یا فرآیندسازی دانش بنیان حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداکثر سن شرکت 3 سال باشد و دارای حداقل 2 نیروی انسانی پاره وقت باشد.

شرکت‌های دانش بنیان باید چه شرایطی داشته باشند:

  1. در سطح فناوری: کالاها و خدمات باید در حوزه‌های فناوری بالا یا متوسط به بالا بوده و به دلیل پیچیدگی فنی به سختی قابل کپی‌برداری باشد.
  2. مرحله تولید: کالاهای ارائه شده باید در مرحه تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با قابلیت بررسی فنی ساخته شده باشد و همچنین خدمات باید دارای اسناد فروش باشد.
  3. تسلط بر دانش فنی: شرکت باید دانش فنی طراحی کالا و خدمات و اجرای فرآیند تولید کالا و خدمات را کسب کرده باشد.

شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان ( مانند برگزیدگان المپیادها، برگزیدگان کنکور و …) این افراد می‌توانند برای برگزاری دوره آموزش سربازی، الزامی به حضور به صورت تمام وقت در پادگان نداشته و با اجرای موفق یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز دستگاه‌های دفاعی و دولتی و کار در شرکت‌های دانش بنیان کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.

شرکت دانش بنیان محلی برای ایده‌های خلاقانه و افراد خلاق

شرکت دانش بنیان به شما کمک می‌کند تا ایده‌ها و طرح‌های منحصربه فرد خودتان را عملی کنید. افراد و شرکت‌های زیادی هستند که در صدد هستند تا اقدام به تاسیس و راه‌اندازی این نوع شرکت‌ها کنند و از مزایای قابل توجه آن بهره‌مند شوند.

در صورتی که شما هم تمایل داشته باشید تا با یک کارشناس خبره مشورت کنید و از راهنمایی آن بهره‌مند شوید، می‌توانید با آقای معماریان کارشناس ثبت حقیقت با شماره تلفن 09925981632 تماس گرفته و از ایشان نکات ارزشمندی را یاد بگیرید.

آیا تا به حال شما تجربه راه‌اندازی و ثبت از نوع دانش بنیان را داشته‌اید؟ چه مشکلاتی هنگام ثبت با آن مواجه شدید؟ این نوع شرکت‌ها چه مزایایی دارد؟ تجربه و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *