رتبه بندی شرکت ها: فرصتی برای استفاده حداکثری از مزایای شرکت

رتبه بندی شرکت ها

شرکت‌ها نیز دقیقاً مشابه هر صنف و صنعت دیگری دارای رتبه‌های مخصوص به خود هستند. از روی رتبه و کلاس یک شرکت، می‌توانید از کیفیت ارائه خدمات آن اطلاع یابید. در حالت کلی شرکت‌هایی که رتبه بندی شده باشند، برای کاربران قابل اعتمادتر خواهند بود؛ چرا که مشتریان آنها می‌دانند که شرکت مورد نظرشان پیش از این از سوی مراجع ذی‌صلاح آزموده شده و از این آزمایش سر بلند خارج شده است. اما تعریف دقیق رتبه بندی شرکت ها چیست و چه مراحلی برای این کار مورد نیاز است؟

در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل به بررسی این موضوع پرداخته و شما را با راه و چاه رتبه بندی شرکت مورد نظرتان آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله، همراه ما باشید.

رتبه بندی شرکت ها به چه معناست؟

همان طور که اشاره کردیم، رتبه بندی شرکت به عنوان یک معیار عمومی و شناخته شده برای بررسی صلاحیت و همچنین تضمین کیفیت و کمیت پیمانکاران آن به شمار می‌رود. این رتبه‌بندی که از جانب معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می‌گیرد، می‌تواند شاخص کاملاً مناسبی برای بررسی عیار یک شرکت و خدمات حرفه‌ای آن باشد.

 

رتبه بندی شرکت ها چیست

 

همان‌طور که می‌دانید، شرکت‌ها از نظر سازمان فنی و عمران به 2 دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول شامل شرکت‌های عمرانی و دسته دوم شامل شرکت‌های مشاوره‌ای است.

شرکت‌های پیمانکاری شامل شرکت‌هایی است که به صورت مستقیم در زمینه‌های اجرایی نظیر اجرای پروژه‌های عمرانی دخیل هستند. اما شرکت‌های مشاوره‌ای بیشتر در حوزه طراحی و نظارت فعالیت داشته و اغلب به عنوان واسطه‌ای میان پیمانکاران و کارفرمایان فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های عمرانی که عضو یکی از 11 دسته ساختمانی، راه و ترابری، صنعت و معدن، کشاورزی، مرمت آثار باستانی،تأسیسات و تجهیزات، کاوش‌های زمینی، نفت و گاز، نیرو و همچنین ارتباطات قرار داشته باشند، می‌توانند رتبه‌بندی خود را در کلاس‌های ۱ تا ۵ دریافت کنند. هرچه کلاس یک شرکت کمتر باشد، ارزش خدمات آن بهتر خواهد بود. به عبارت دیگر شرکت‌های کلاس ۱ بالاترین و شرکت‌های کلاس ۵ پایین‌ترین سطح در رتبه بندی شرکت‌ها را شامل می‌شوند. در سمت دیگر شرکت‌های مشاوره‌ای نیز در 3 سطح و کلاس مختلف رتبه‌بندی می‌شوند که رتبه ۱ بالاترین و رتبه ۳ پایین‌ترین رتبه مربوط به آنها است.

بیشتر بخوانید
دانلود اپ

بیشتر بخوانید: شرکت سهامی خاص:سرآغاز دوستانه برای کسب‌وکاری بزرگ

در رتبه بندی شرکت ها اغلب بخش‌های مختلفی به صورت مجزا مورد آزمایش قرار گرفته و رتبه‌های آنها به صورت مجزا و در مجموع به عنوان رتبه شرکت لحاظ می‌شود. بخش‌هایی که در این بررسی حضور دارند، شامل موارد زیر است:

  • رتبه بندی پیمانکاری
  • رتبه بندی ویژه شرکت‌های انفورماتیک
  • رتبه بندی مربوط به شرکت‌های انبوه‌سازی
  • رتبه بندی مشاوران
  • رتبه بندی ویژه شرکت‌های EPC

مزایای رتبه بندی شرکت ها

اکنون که با کلیت موضوع رتبه‌بندی شرکت‌ها آشنا شدید، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که این رتبه‌بندی و امتیازدهی چه مزایایی برای شرکت‌ها دارد؟ در ادامه قصد داریم تا به این سوال نیز پاسخ داده و برخی از مزایای این کار را به شما معرفی کنیم. مهم‌ترین مزایای رتبه‌بندی شرکت عبارت است از:

  • قابلیت همکاری و شرکت در مناقصات دولتی و عمومی: تمام شرکت‌هایی که قصد شرکت در مناقصات دولتی را دارند، باید گواهی‌نامه صلاحیت پیمانکاری مخصوص به خود را دریافت کرده باشند. دریافت این گواهی‌نامه، مستلزم رتبه‌بندی شرکت است. علاوه بر این، برای همکاری با شرکت‌های دولتی نیازمند داشتن یک رتبه‌بندی دقیق و رسمی خواهید بود. در غیر این صورت، شرکت‌های دولتی اجازه همکاری با شما را نخواهند داشت.
  • جذب سرمایه‌گذار: بدون شک سرمایه‌گذاران برای اعتماد به یک شرکت و اقدام به سرمایه‌گذاری در آن، به دنبال یک دلیل متقاعدکننده خواهند بود. رتبه‌بندی شرکت ها باعث می‌شود تا این افراد با آگاهی و اطلاعات کاملی نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کرده و انتخاب مطمئن‌تری داشته باشند.
  • امکان مقایسه: به لطف بررسی، امتیازدهی و رتبه‌بندی یک شرکت، قابلیت مقایسه آن با سایر شرکت‌های همنوع خود وجود خواهد داشت. در نتیجه تمام نقاط قوت و ضعف شرکت شما در مقایسه با سایر شرکت‌ها به صورت عمومی و رسمی مشخص خواهد شد.

مزایای رتبه بندی شرکت ها

شرایط، نکات و مراحل رتبه‌بندی شرکت

همان‌طور که مشاهده کردید، با دریافت گواهی رتبه بندی شرکت قادر خواهید بود تا از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوید. با این حال برای دریافت این گواهی، لازم است تا شرایط عمومی زیر را داشته باشید:

  • ثبت شرکت در سازمان ثبت شرکت‌ها: در قدم اول، شرکت مورد نظر شما باید در سازمان ثبت شرکت‌ها به صورت قانونی و تعیین شده به ثبت رسیده باشد.
  • تعیین صلاحیت شرکت: در مرحله بعد، شرکت شما باید امتیازات و شرایط لازم جهت تعیین صلاحیت در روند رتبه‌بندی را داشته باشد. برای این مورد، ضوابط و دستورالعمل‌های مشخصی تعیین شده است.
  • عدم وجود سوء پیشینه: یکی دیگر از شرایط رتبه بندی شرکت ها شامل عدم وجود هر نوع ممنوعیت و محرومیت برای آن است. به عبارت دیگر، شرکت نباید هیچ‌گونه سو پیشینه حرفه‌ای داشته باشد.
  • عدم اشتغال مدیران شرکت در ادارات و نهادهای دولتی: توجه داشته باشید که هیچ یک از مدیران شرکت، نباید کارمند ادارات و نهادهای دولتی باشند.
  • لزوم سابقه کار مدیرعامل و هیئت مدیره: علاوه بر موارد فوق، مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت باید براساس جداول ۷-۱ آیین‌نامه، دارای سابقه کار مفید و مرتبط با حوزه فعالیت شرکت باشند.
  • محاسبه امتیازات هیئت مدیره و پرسنل فقط در یک شرکت: تمام امتیازات مدارک تحصیلی هیئت مدیره شرکت و پرسنل امتیازآور آن، تنها در یک شرکت پیمانکاری و یا مشاوره‌ای محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر در صورتی که این امتیازات پیش از این در شرکت دیگری مورد محاسبه قرار گرفته باشند، در رتبه بندی شرکت جدید لحاظ نخواهند شد.
  • امکان رتبه‌بندی شرکت در 2 شاخه: در صورتی که اعضای هیئت مدیره شرکت دارای دو مهندس با سابقه بیمه باشد، قادر خواهد بود تا در دو شاخه مختلف رتبه بندی شرکت ها اقدام نموده و در هر شاخه رتبه مجزای خود را به دست آورد.
بیشتر بخوانید
شرکت دانش بنیان چه نوع شرکتی است و چه مزایایی دارد؟

اعتبار شرکت خود را به دیگران نشان دهید

در این بخش به بررسی رتبه بندی شرکت ها پرداخته و شرایط و نکات آن را به شما ارائه کردیم. در صورتی که شرایط عمومی برای رتبه‌بندی و دریافت گواهی صلاحیت برای شرکت خود را داشته باشید، قادر خواهید بود تا از مزایای دریافت این گواهی استفاده کنید. در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات رتبه‌بندی شرکت‌ها، مشاوران ثبت حقیقت با سال‌ها تجربه در خدمت شما خواهند بود. برای این کار تنها کافی است از طریق شماره تلفن 09106711900 با مهندس محمدیان در تماس باشید. مشاوران ثبت حقیقت همواره آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه اطلاعات کافی و دقیق به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *