ثبت نام کد اقتصادی دارایی به ساده‌ترین شکل ممکن

ثبت نام کد اقتصادی دارایی

اگر صاحب یک کسب وکار هستید و یا به عنوان یک شخص حقیقی، فعالیت تجاری دارید، بی‌شک نام کد اقتصادی بارها به گوش‌تان خورده و از اهمیت آن اطلاع دارید. در این مقاله قصد داریم مراحل ثبت نام کد اقتصادی دارایی را بررسی کرده و شما را با این پروسه حیاتی آشنا کنیم. قبل از وارد شدن به پروسه ثبت‌نام و آموزش آن، بهتر است نگاهی گذار به مفهوم کد اقتصادی و دلیل اهمیت آن برای تجارت‌های بزرگ و کوچک داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: شرایط و مزایای اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

کد اقتصادی

کد اقتصادی شماره‌ای 12 رقمی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی با تجارت، صادرات و واردات یا توزیع کالا در ارتباط‌اند تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که این کد پس از تشکیل پرونده و تکمیل اطلاعات در اداره امور مالیاتی منطقه به شخص حقیقی و حقوقی ارسال خواهدشد. دریافت این کد برای اشخاص و شرکت‌هایی که با ارگان‌ها و سازمان‌های گوناگون معاملات تجاری انجام می‌دهند، ضروری است.

جرائم قانونی عدم دریافت کد اقتصادی

همان‌طور که گفتیم دریافت کد اقتصادی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که هر شرکت و شخصی که قصد ورود به دنیای تجارت را دارد، ضروری است. درصورتی که در دریافت این کد کوتاهی و سهل‌انگاری صورت بگیرد، امور مالیاتی شما دچار مشکل شده و امکان عقد قرارداد با سازمان‌ّها و حضور در پروژه‌های بزرگ دولتی و خصوصی را نخواهید داشت. به نوعی می‌توان گفت، نداشتن کد اقتصادی دلیلی بر بی‌اعتباری فعالیت تجاری شماست که شامل جرایمی نیز می‌شود. طبق ماده 8 قانون تعزیرات حکومتی افرادی که کد اقتصادی نداشته و اقدام به عقد قرارداد و شرکت در پروژ‌ه‌های مختلف می‌کنند باید جرائم زیر را پرداخت کنند:

  • بار اول: جریمه‌ای معادل دو برابر مبلغ مورد معاملا
  • بار دوم: تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت به مدت 3 ماه
  • بار سوم: حبس تعزیزی از 3 تا 6 ماه برای اشخاص متخلف (درمورد شرکت‌ها: مدیران یا مسئولین شرکت)
بیشتر بخوانید
کد اقتصادی اشخاص حقیقی: یک شاخص مهم تجاری!

مراحل ثبت نام کد اقتصادی دارایی

قبل از این که به عنوان یک شخص حقوقی اقدام ثبت نام کد اقتصادی دارایی نمایید، ابتدا باید شرکت شما در اداره ثبت شرکت‌ها به رسمیت ثبت شده باشد. پس از آن می‌توانید با در دست داشتن مدارک مربوطه به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و مراحل ثبت نام کد اقتصادی دارایی را به انجام برسانید.

  • پیش ثبت‌نام اینترنتی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور

ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شده و در سمت راست گزینه سامانه ثبت‌نام الکترونیک را انتخاب کنید. با انجام پیش‌ ثبت‌نام در این سامانه شما وارد پروسه ثبت‌نام اصلی خواهید شد. در این مرحله اطلاعات پایه‌ای شرکت مانند اطلاعات ثبتی، اطلاعات مدیرعامل و هیات‌مدیره وارد سیستم خواهدشد. پس از تکمیل اطلاعات و زدن کلید تایید نهایی شما وارد مرحله اصلی ثبت‌نام خواهید شد. درصورتی که 7 روز اطلاعات‌تان را در سیستم وارد کرده و تایید نهایی را نزنید، پرونده به صورت خودکار حذف خواهدشد.

  • صحت‌سنجی اطلاعات

در این مرحله اطلاعات ثبت شده شما در مرحله قبل را از منابع مختلف سازمانی استعلام کرده و موردبررسی قرار می‌دهند. درصورتی که به هر دلیلی اطلاعات وارد شده به سیستم با اطلاعات موجود در منابع، مغایرت داشته باشد؛ با ارسال یک پیامک این موضوع را به اطلاع شما می‌رسانند. شما پس از دریافت پیامک موظف‌اید دوباره وارد سیستم شده و مرحله پیش‌ثبت‌نام را با دقت بیشتری انجام داده و اطلاعات‌تان را دوباره ارسال کنید. چنانچه اطلاعات اولیه شما تایید شد، یک پیامک حاوی نام کاربری و رمز عبور دریافت خواهید کرد.

  • اعتبارسنجی و رسیدن به وضعیت 44

پس از دریافت رمز و نام کاربری، وارد پروسه ثبت‌نام شده و اطلاعات تکمیلی را وارد سامانه می‌کنید. پس از انتخاب گزینه تایید نهایی اطلاعات، اطلاعات شما در اینجا ثبت شده و مرحله ثبت‌نام اینترنتی شما به اتمام می‌رسد. در این مرحله شما در وضعیت 44 در سامانه ثبت‌نام قرار می‌گیرید.

  • تحویل مدارک فیزیکی به اداره مالیات و ورود به مرحله 45

وضعیت 45 به این معنی است که شما تمام اطلاعات و مدارکی که اداره دارایی از شما مطالبه کرده، تحویل داده و پرونده‌تان را تکمیل کرده‌اید. در این مرحله باید مدارک شرکت و اعضای شرکت‌تان را به اداره مالیات حوزه خودتان تحویل دهید. اگر مدارک شما در بررسی نقص مدارک مشکلی نداشته باشد، بعد از 7 روز کار کد 12 رقمی به شما ارسال شده و وارد وضعیت 45 می‌شوید.

بیشتر بخوانید
آموزش ثبت برند: به فعالیت خود هویت ببخشید

مدارک موردنیاز برای ثبت نام کد اقتصادی دارایی

  • دریافت و تکمیل دفترچه اشخاص حقوقی
  • کپی مدارک شناسایی همه اعضای هیات‌مدیره (کپی یا رونوشت برابر اصل شناسنامه و کارت ملی)
  • آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتت (کپی برابر اصل)
  • کپی برابر اصل اساسنامه شرکت
  • کپی برابر اصل آگهی روزنامه رسمی و تغییرات موجود در آن
  • کپی سند مالکیت محل کنونی شرکت که در آگهی تاسیس قید شده است. (درصورت استیجاری بودن، کپی اجاره‌نامه)
  • چند نمونه سربرگ شرکت با مهر

توجه داشته باشید که برای تشکیل پرونده حضور یکی از اعضای هیات‌مدیره یا نماینده قانونی و  وکیل شرکت الزامی است.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر بررسی مراحل ثبت‌ نام کد اقتصادی دارایی برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها بود. همان‌طور که مشاهده کردید، این روند نیازمند دقت بالا و روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر برای طی کردن مراحل اداری است. ثبت حقیقت با سالها تجربه در زمینه ثبت انواع شرکت‌ها و انجام امور قانونی مربوط به آنها آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. می‌توانید قبل از هرگونه اقدام قانونی در این راه از مشاورین متخصص ما کمک گرفته و برای قدم بعد‌ی‌تان با برنامه‌ریزی حرکت کنید. برای بهرمندی از خدمات ما می‌توانید از طریق شماره تلفن 09106711900 با آقای محمدیان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *