ثبت اظهارنامه مالیاتی: روندی ساده اما مهم!

ثبت اظهارنامه مالیاتی

با اینترنتی شدن بیشتر خدمات اداره‌های دولتی، امور مالیاتی نیز جهت سهولت کاربران وارد سامانه‌های آنلاین شدند. ثبت اظهارنامه مالیاتی که در گذشته به صورت حضوری انجام می‌گرفت در چند سال اخیر به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بین مردم تبدیل شده است. عده‌ای این پروسه را طاقت‌فرسا و پیچیده می‌دانند. با مطالعه این مقاله امسال و در سال‌های بعدی نیز، به ساده‌ترین شکل ممکن فرم اظهارنامه‌تان را تکمیل و ارسال خواهید کرد. همراه ما باشید!

قبل از هرچیزی باید بدانیم که مالیات در کشور ما به صورت خوداظهاری محاسبه می‌شود. به این ترتیب که مودیان ( اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند ) میزان دارایی و درآمد خود را در قالب یک فرم تکمیل کرده و به اداره مالیات تحویل می‌دهند. در گذشته این کار به صورت حضوری انجام می‌گرفت؛ اما از سال 91، سامانه‌های اظهارنامه آنلاین، این وظیفه را برعهده گرفته‌اند. لازم به ذکر است، در صورتی که اظهارنامه مالیاتی در مهلت تعیین شده تکمیل نگردد؛ یا تخلفی در آن صورت بگیرد، ممیز اداره مالیات مبلغی را به عنوان مالیات برای شخص حقیقی یا حقوقی در نظر خواهد گرفت. این مبلغ، در واقع مبلغ نهایی پرداخت مالیات است.

به همین دلیل تمامی اشخاص حقیقی ( کسبه، تجار و… ) و اشخاص حقوقی ( شرکت‌ها بزرگ و… ) باید به دقت و کاملاً درست فرم اظهارنامه‌شان را تکمیل کرده و به سازمان دارایی و مالیات ارسال کنند. به دلیل اهمیت زیاد نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی 1400، در ادامه به بررسی قدم به قدم این روند خواهیم پرداخت.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

مالیات انواع مختلفی دارد؛ که می‌توان تمام انواع مالیات را در دو دسته کلی مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم جای داد. یکی از رایج‌ترین انواع مالیات‌هایی که کسبه موظف به پرداخت آن هستند، مالیات بر درآمد است. براساس قوانین تجارت، شرکت‌ها، کسبه و تجار باید در آخر هر سال میزان درآمد، سود، زیان و در حالت کلی تمام ریزهزینه‌ها را به اداره مالیاتی ارائه داده و مالیات‌شان را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید
ثبت نام کد اقتصادی دارایی به ساده‌ترین شکل ممکن

اظهارنامه مالیاتی در واقع یک کارنامه مالی است که تجار، کسبه و شرکت‌های تجاری باید هرسال آن را تکمیل کرده و به اداره مالیات ارسال کنند. براساس میزان دارایی و درآمد موجود در این فرم، مالیات افراد حقیقی و حقوقی تعیین خواهدشد. اظهارنامه مالیاتی هر سال برای همان سال مالیاتی تنظیم می‌شود که این بازه زمانی از 1 فروردین آغاز شده و تا 29 اسفند ادامه می‌یابد. البته این بازه زمانی درمورد اشخاص حقیقی صادق است. درصورتی که سال مالی شرکت یا شخص حقوقی، با سال مالیاتی متفاوت باشد؛ براساس اساسنامه‌های موجود سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات قرار داده خواهدشد.

مهلت زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی

همان‌طور که گفتیم، هر سال تاریخ مشخصی برای تحویل فرم‌های اظهارنامه در نظر گرفته می‌شود. این تاریخ عموماً برای اشخاص حقیقی خرداد ماه و برای اشخاص حقوقی تیرماه است. توجه داشته باشید که تخطی، تقلب و کوتاهی در ارسال این کارنامه در موعد مشخص باعث می‌شود مشمول مجازات و جریمه شوید. زمانی که شما در زمان موعود اظهارنامه‌تان را به اداره دارایی ارسال کردید، این اداره تا 3 ماه فرصت دارد تا بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه را به مودی اعلام کند. برگه تشخیصی که اداره دارایی در آن نتیجه را به شما میدهد، قابل اعتراض بوده و می‌توانید در مدت مشخصی که نوشته شده، به این مبلغ اعتراض کنید.

نحوه ثبت نام در اظهارنامه مالیاتی

بعد از شناخت اظهارنامه‌ها و لزوم یادگیری این روند، در ادامه به آموزش قدم به قدم پروسه ثبت اظهارنامه مالیاتی خواهیم پرداخت.

  1. ابتدا به وب‌سایت رسمی امور مالیاتی gov.ir کلیک کنید.
  2. در صفحه اول این سایت روی گزینه پیش‌ ثبت‌نام و ثبت‌نام الکترونیکی کلیک کنید.
بیشتر بخوانید
پلمپ دفاتر ، پلمپ تخصصی با مجموعه ثبت حقیقت

اظهارنامه مالیاتی

  1. پس از مطالعه کامل توضیحات روی گزینه “ثبت نام” کلیک کنید.

اظهارنامه مالیاتی 1400

  1. در مرحله اول پیش ثبت‌نام کد ملی مودی مالیاتی را وارد کرده و پس از درج عبارت امنیتی گزینه ورود به ثبت نام را فعال کنید.

اظهارنامه مالیاتی مشاغل

  1. پس از ورود از بین گزینه‌های موجود بالای صفحه گزینه پیش ثبت نام را انتخاب کنید.
  2. در ادامه مراحل ثبت نام، کدپستی و شماره همراه مودی مالیاتی را وارد کنید و پس از درج عبارت امنیتی گزینه پیش ثبت‌نام جدید را فعال کنید.
  3. پس از اتمام مراحل ثبت‌‌نام لازم است نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی را دانلود و نصب کنید.

نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی در نرم‌افراز

  1. نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی را باز کرده و گزینه اظهارنامه‌های جدید را انتخاب کنید.
  2. با توجه به شرایط‌تان (شخص حقیقی، حقوقی، شریکی یا انفرادی) گزینه مناسب را انتخاب کنید.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

  1. در مرحله بعدی اطلاعات پرونده‌تان را کامل کنید.
  2. صفحه‌ای برای تکمیل فرم اظهارنامه باز می‌شود. کادرهای سفید قابل ویرایش و کادرهای زرد غیرقابل ویرایش‌اند.
  3. با دقت تمام فیلدها را پر کنید تا هیچ مسئولیتی برای خودتان و شرکت‌تان به بار نداشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله اظهارنامه مالیاتی و نحوه ثبت‌نام در این سامانه را قدم به قدم بررسی نمودیم. در این راه اگر نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید با شماره 09106711900 با آقای محمدیان تماس گرفته و با کارشناسان مجرب مجموعه “ثبت حقیقت” ارتباط برقرار کنید. “ثبت حقیقت” با سالها تجربه در زمینه ثبت انواع شرکت‌ها و امور مالیاتی مربوط به آنها آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *