ثبت اختراع در ایران چگونه صورت می گیرد؟

ثبت اختراع در کشورهای مختلف دنیا به صورت‌های متفاوتی شکل می‌گیرد. در ایران نیز ثبت یک اختراع روند مشخصی دارد. اگرچه در گذشته این کار به شیوه‌ی اعلامی انجام می‌شد، ولی در سال‌های اخیر با تصویب قانون‌هایی در این زمینه و طی مراحل معین می‌توان اختراع‌ها را به ثبت رساند. اما این مراحل و قوانین چیست؟ چه مدارکی موردنیاز است؟ و در حالت کلی ثبت اختراع در ایران چگونه صورت می گیرد؟

ما در این مطلب قصد داریم به‌صورت جامع به سوال‌های مطرح‌شده در فوق پاسخ دهیم. اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت در ایران: یک راهنمای قدم به قدم

ثبت اختراع در ایران چگونه صورت می گیرد؟

همان‌طور که از نام اختراع مشخص است، هر موضوع یا محصولی که تازگی داشته باشد می‌تواند به عنوان یک اختراع ثبت شود. این تازگی تنها به کشور ایران محدود نیست؛ بلکه باید در سطح جهان نیز موضوعی جدید، تازه و منحصربه‌فرد باشد. همچنین، اختراع شما باید کاربردی باشد. به‌عبارت‌دیگر، اختراع شما باید قابل ساخت یا استفاده در رشته‌هایی از صنعت باشد.

مدارک موردنیاز ثبت اختراع کدام‌اند؟

ثبت اختراع در ایران چگونه صورت می گیرد و مدارک مورد نیاز آن

 

اگر اختراع شما دارای شرایط فوق است، حال نوبت ثبت اختراع فرا رسیده است. بدون شک، برای ثبت یک اختراع ابتدا باید مدارک موردنیاز را به همراه داشته باشید. مدارک موردنیاز برای این کار به شرح زیر است:

اظهارنامه اختراع

یکی از مدارک مهم و ضروری برای ثبت اختراع، اظهارنامه اختراع است. این اظهارنامه جزو اوراق بهادار محسوب شده و از این‌جهت باید آن را از واحد فروش اوراق بهادار تهیه کرد. اظهارنامه اختراع می‌بایست به زبان فارسی تنظیم شده و فاقد هر نوع قلم‌خوردگی و پارگی باشد. علاوه بر این، تمامی اسناد ضمیمه و مربوطه نیز باید به زبان فارسی ارائه شوند. چنان‌چه امکان ترجمه کامل آنها برای شما مقدور نیست، می‌توانید خلاصه‌ای از اسناد را به زبان فارسی ضمیمه فرم اصلی کنید. نگران معادل فارسی اصطلاحات فناوری و علمی به کار رفته در اسناد و اظهارنامه نباشید؛ اصطلاحات خاص می‌توانند با همان زبان اصلی پابرجا باشند.

بیشتر بخوانید
لزوم ، امکان ، قوانین تغییر نام شرکت

در تنظیم اظهارنامه باید به نکات زیر توجه کنید:

  • اطلاعات شخصی متقاضی، مخترع و نماینده قانونی او ( در صورت وجود ) در اظهارنامه به‌صورت کامل نوشته شود.
  • چنانچه متقاضی ثبت اختراع خود شخص مخترع نباشد، بایستی مدارک دال بر سمت قانونی او به همراه اظهارنامه ارائه شود.
  • ادعای اختراع و توضیحات آن در اظهارنامه باید گویا و مختصر باشد. به‌ گونه‌ای که اگر شخصی اطلاعات کافی را در زمینه اختراع شما نداشته باشد، به‌ طور کامل متوجه اختراع و میزان کاربرد آن در صنعت شود. برای سهولت بخشیدن به این کار می‌توانید حداقل یک روش اجرایی برای اختراع خود ارائه دهید.

توصیف اختراع

ارائه خلاصه‌ای از توصیف اختراع از دیگر مدارک موردنیاز برای ثبت اختراع است. این توصیف باید به‌طور مستقیم اختراع و زمینه فنی آن را در بر گیرد. توصیف اختراع بایستی حدود 70 الی 200 کلمه بوده و با عنوان اختراع شروع شود. در این توصیف از ارائه مزایا و ارزش‌های اختراع اجتناب کنید.

مدارک هویتی متقاضی و مخترع

در کنار سایر مدارک، ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی از مدارک لازم جهت ارائه برای ثبت اختراع است.

مراحل ثبت اختراع در ایران چیست؟

ثبت اختراع در ایران چگونه صورت می گیرد و مراحل آن

 

برای به ثبت رساندن اختراع خود نیازی به مراجعه حضوری به ادارات و سازمان‌های مربوطه نیست. تمامی کارها به‌ صورت آنلاین و توسط یک پورتال انجام می‌شود. حال که تمامی مدارک موردنیاز را در دست دارید، برای به ثبت رساندن اختراع خود باید به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

  • به پورتال اداره کل مالکیت صنعتی وارد شوید.
    اولین قدم برای ثبت اختراع مراجعه به پورتال اداره کل مالکیت صنعتی با نشانی http://iripo.ssaa.ir است. پس از ورود به این پورتال به بخش ثبت اظهارنامه مراجعه کنید.
  • تعهدنامه جهت رعایت مواد قانونی را قبول کنید.
    تمامی مواد نوشته شده در تعهدنامه را به‌ دقت مطالعه کرده و در نهایت قبول کنید.
  • نوع اظهارنامه خود را برگزینید.
  • اطلاعات اظهارنامه را وارد کنید.
    در این بخش تمامی اطلاعات اظهارنامه اعم از مشخصات مالکیت اظهارنامه، نماینده قانونی، دریافت‌کننده ابلاغ، مشخصات مخترع و عنوان و خلاصه اختراع با دقت کافی وارد کنید.
  • ضمایم را بارگذاری کنید.
    با کلیک بر روی دکمه بارگذاری می‌توانید ضمایم را در این پورتال بارگذاری کنید. سپس تصویر مدرک موردنظر را انتخاب و درنهایت بر روی ارسال پیوست کلیک کنید.
  • اطلاعات و ضمایم درج شده را بازبینی کنید.
بیشتر بخوانید
همه چیز در رابطه با خرید و فروش برند آماده

در این بخش از مراحل ثبت اختراع خلاصه‌ای از اطلاعات و ضمایم وارد شده به شما نمایش داده می‌شود. در صورت صحیح بودن آنها را تایید کنید.

  • هزینه مشخصی را پرداخت و شماره اظهارنامه را دریافت کنید.
    مالکین ایرانی می‌توانند هزینه‌ها را به‌ صورت آنلاین و اینترنتی پرداخت کنند. غیر ایرانی‌ها نیز معادل ارزی هزینه‌ها و تعرفه‌های ثبتی براساس فرانک سوئیسی را پرداخت می‌کنند. پس از پرداخت، شماره اظهارنامه به متقاضی داده می‌شود.

پس از ورود اطلاعات و اسناد در پورتال، اداره مالکیت صنعتی شروع به بررسی‌های لازمه در خصوص ثبت اختراع شما انجام می‌دهد. در صورت تایید اختراع این اداره با انتشار یک آگهی در خصوص ثبت اختراع، گواهینامه آن را صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید: هزینه ثبت برند: بررسی مراحل و جزئیات هزینه ثبتی

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا پاسخ جامعی به سوال «ثبت اختراع در ایران چگونه صورت می گیرد؟» ارائه داده و مدارک و مراحل طی شده برای ثبت اختراع را بازگو کنیم. همان‌طور که مطالعه کردید، تمامی کارهای ثبت اختراع به‌ صورت آنلاین و توسط یک پورتال صورت می‌گیرد. شما تنها کافیست مدارک موردنیاز برای این امر را جمع‌آوری کرده و در این پورتال وارد کنید. اگر در این مسیر با مشکل یا ابهامی مواجه شدید، ثبت حقیقت در کنار شماست. ثبت حقیقت با سال‌ها تجربه در زمینه ثبت انواع اختراع و انجام امور قانونی مربوطه آماده خدمت‌رسانی به شماست.

بهتر است پیش از هر اقدامی با مشاورین و متخصصین ما در ثبت حقیقت، صحبت کرده و از ریزودرشت ثبت اختراع در ایران آگاهی یابید. برای ارتباط با ثبت حقیقت با شماره تلفن 09106711900 تماس گرفته و با آقای محمدیان مشاور و متخصص در این حوزه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *