تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص: جزئیات اهمیت دارند!

ثبت شرکت و رتبه بندی حقیقت

شرکت‌های سهامی زیرمجموعه‌ای از شرکت‌های بازرگانی به شمار می‌روند. این شرکت‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. در وب‌سایت ثبت حقیقت به بررسی ویژگی‌ها و شرایط انواع شرکت‌ها نظیر شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت‌های بازرگانی و سایر مدل‌های شرکت پرداخته‌ایم. با این حال ممکن است بهترین راه برای مقایسه دو شرکت، توجه به تفاوت آنها با یکدیگر باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص پرداخته و این دو مدل محبوب از شرکت‌های تجاری را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در صورتی که قصد ثبت شرکت سهامی را داشته باشید، توصیه می‌کنیم تا موارد ذکر شده در این مقاله را به صورت دقیق مطالعه نموده و انتخاب هدفمند و صحیح‌تری داشته باشید.

جزئیات اهمیت دارند!

تفاوت یک شرکت سهامی خاص با یک شرکت سهامی عام در ظاهر تنها در کلمه آخر سه حرفی هر کدام از آنها است. اما همین کلمه سه حرفی گاهی باعث ایجاد یک تفاوت بزرگ و فاحش می‌شود. ممکن است بسیاری از افراد بدون توجه به برنامه کسب‌وکار خود و به صورت تصادفی ( و یا حتی مشاوره گرفتن از افراد غیرمتخصص ) در همان ابتدای مسیر نوع شرکت مناسب برای خود را به درستی انتخاب نکنند. این اشتباه کوچک می‌تواند عواقب بسیار بزرگ و ناگواری داشته باشد که ضرر و زیان‌های مالی و یا زمانی که برای ثبت این شرکت صرف شده، تنها بخش بسیار کوچکی از آن به شمار می‌روند!

اگر به طور کلی با انواع شرکت‌های سهامی آشنایی ندارید، ممکن است مطالعه  تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص در نگاه اول برای شما گمراه‌کننده باشد. به همین علت در ادامه به صورت مختصری به معرفی جنبه‌های کلی این دو شرکت می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل‌تر در مورد هر یک از این شرکت‌ها، قوانین، مراحل ثبت و همچنین مزایا و معایب آنها نیز می‌توانید به مقاله مربوط به آن در ثبت حقیقت مراجعه نمایید.

در حالت کلی، یک شرکت سهامی به شرکتی گفته می‌شود که قسمتی از سرمایه آن به شکل سهام عرضه شده و موسسین می‌توانند از طریق فروش این سهام، سرمایه مورد نیاز خود را تأمین کنند. در قانون تجارت شرکت‌های سهامی به این گونه تعرفی می‌شوند: « شرکت‌هایی که سرمایه آنها به صورت سهم تقسیم شده و مسئولیت صاحبان این سهام محدود به مبلغ اسمی و همین‌طور سهم آنها می‌شود.» اکنون با در نظر گرفتن این تعریف، به بررسی اجمالی هر یک از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید
انواع شرکت در قانون تجارت: راهنمای انتخاب بهترین گزینه

 

تفاوت شرکت سهامی عام با خاص

 

شرکت‌های سهامی خاص: شرکت‌های سهامی خاص به دسته‌ای از شرکت‌های بازرگانی و سهامی اطلاق می‌شوند که تمام سرمایه آن توسط موسسین تأمین شده است. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شده، در شرکت‌های سهامی خاص تشریفات اداری بسیار کمتر است و به سادگی می‌توانید به کمک چند نفر از آشنایان خود، یک شرکت سهامی خاص ثبت کنید. همچنین با توجه به این که شرکت‌های سهامی خاص دارای شرکا و سهام‌داران کمتری هستند، موارد قانونی ساده‌تری نیز دارند.

شرکت‌های سهامی عام: بر خلاف یک شرکت سهامی خاص، در شرکت‌های سهامی عام بخشی از سرمایه شرکت از طریق مشارکت عمومی مردم و به وسیله فروش سهام به دست می‌آید. به عبارت دیگر در این دسته از شرکت‌ها کل سرمایه و سهام‌های شرکت در اختیار موسسین و سرمایه‌گذاران آن نبوده و بخش قابل توجهی به صورت عمومی عرضه می‌شود. در صورتی که قصد آغاز یک فعالیت تجاری بنیادی ( مانند استخراج معدن، ایجاد تجارت بین‌المللی و برون مرزی و یا امور مالی نظیر تأسیس بانک ) داشته باشید، بدون شک نیازمند ثبت یک شرکت سهامی عام خواهید بود. این دسته از فعالیت‌ها را نمی‌توان تنها با اتکا به بودجه موسسین آغاز کرد و نیازمند جذب سرمایه‌های کلانی هستند که به صورت عمومی تأمین می‌شوند. با این حال عمومی بودن عرضه سهام شرکت نیز در نوع خود ممکن است باعث ایجاد پیچیدگی‌های قانونی و مقرراتی شود.

توضیحات فوق یک بررسی بسیار جامع و سطحی از این دو نوع شرکت به شمار می‌روند. اکنون که با چهارچوب کلی شرکت سهامی عام و خاص آشنا شدید، امکان مقایسه جزئیات آن‌ها نیز وجود خواهد داشت.

تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص

در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های یک شرکت سهامی خاص با سهامی عام خواهیم پرداخت. اصلی‌ترین تفاوت این دو شرکت سهامی عبارتند از:

  • قابلیت اقدام به پذیره‌نویسی: همان‌طور که اشاره کردیم، اصلی‌ترین تفاوت شرکت سهامی عام و خاص در امکان فروش عمومی سهام و تعدد سرمایه‌گذاران آن است. شرکت‌های سهامی عام از طریق فرآیندی که پذیره‌نویسی عمومی نام دارد، قادر به فروش سهام شرکت و جذب سرمایه هستند. اما شرکت‌های سهامی خاص از این قابلیت بی‌بهره خواهند بود. همچنین صدور اوراق قرضه نیز فقط برای شرکت‌های سهامی عام امکان‌پذیر است.
  • نوع فعالیت و پیچیدگی‌های قانونی: در صورتی که قصد ایجاد یک شرکت کوچک با پیچیدگی‌های قانونی کمتر را دارید، یک شرکت سهامی خاص بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با توجه به این که در این نوع از شرکت‌ها سرمایه توسط موسسین تأمین شده و به صورت عمومی عرضه نمی‌شود، فضای بیشتری برای انعطاف‌پذیری وجود خواهد داشت. همچنین برای ثبت یک شرکت سهامی عام حداقل نیاز به ۵ نفر مدیر و سهام‌دار خواهید داشت؛ این در حالی است که این تعداد در شرکت‌های سهامی خاص ۳ نفر است.
  • نقل و انتقال سهام: نقل و انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص باید با توافق مدیران و یا مجامع شرکت صورت بگیرد. اما در شرکت‌های سهامی عام بدون توافق مدیران نیز امکان انتقال سهام وجود خواهد داشت.
  • عرضه سهام شرکت در بورس: یکی دیگر از مهم‌ترین موارد تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص مربوط به عرضه سهام شرکت در بورس است. همان‌طور که احتمالاْ با مطالعه موارد فوق نیز متوجه شده‌اید، تنها شرکت‌های سهامی عام امکان عرضه سهام خود در بورس و جذب سرمایه از طریق فروش عمومی آن‌ها را دارند و شرکت‌های سهامی خاص تنها باید به سرمایه جذب شده توسط موسسین و سرمایه‌داران خود اکتفا کنند.
بیشتر بخوانید
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص: به سادگی هرچه تمام‌تر!

 

فرق شرکت سهامی عام با سهامی خاص

کدام نوع شرکت برای شما مناسب است؟ شرکت سهامی عام یا شرکت سهامی خاص

همان‌طور که مشاهده کردید، شرکت‌های سهامی خاص و عام هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و بر خلاف تصور بر یکدیگر ارجحیت ندارند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره برای انتخاب و ثبت یک شرکت متناسب با کسب‌وکار خود، مشاوران ثبت حقیقت با سال‌ها تجربه کاری مفید در این حوزه آماده ارائه نظرات خود به شما هستند. برای این منظور تنها کافی است از طریق شماره تلفن 09925981632 با مهندس معماریان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *