ایزو و استاندارد چیست ؟

ایزو و استاندارد

با استفاده از چه ابزاری یا گواهینامه ای می توانیم کیفیت محصولات و خدمات خود را تضمین کنیم ؟

آیا راهکاری یا نظامی برای ثبت کیفیت و تضمین کیفیت محصولات یا خدمات وجود دارد ؟

ما می دانیم که پاسخ این سوالات فوق دراستانداردهای تضمین کیفیت نهفته است. و در این راستا موسسات بین المللی استاندارد برای پاسخ به این نیاز شرکتها، مصرف کننده ها استانداردهای مختلفی را تعریف کرده است.

معروفترین استانداردی که همه میشناسیم  ISO 9000 میباشد که موج آن بسیاری از سازمان ها و شرکتها ایرانی را فرا گرفته است.

مهم : استانداردهای ایزو با استانداردهای تضمین کیفیت تفاوت دارد ولی هنوز بسیاری از مردم و حتی مدیران شرکتهای بزرگ در ایران این دو استاندارد را با هم اشتباه میگیرند و گواهی نامه ایزو ۹۰۰۰ را نشانی از کیفیت محصول می دانند!

نکته : تفاوت این استانداردهای « تضمین کیفیت » با استانداردهای « کیفیت محصول » به نوع نگاه ما به کیفیت ارائه شده از دیدگاه کل شرکت و محصول مربوط می شود.

استانداردهای مربوط به محصولات عمدتا حداقل مشخصه های فنی لازم برای کیفیت محصول را بیان می کنند، اما استانداردهای تضمین کیفیت حداقل الزامات کیفی لازم در همه ابعاد شرکتها و فرایندهای مرتبط آن را نشان می دهند.

بیشتر بخوانید
4 گام اصلی ثبت برند با ثبت حقیقت

برای مثال استاندارد یک محصول مشخص می کند که محصول از نظر دوام، استحکام، ابعادمحصول، اندازه و سایر مشخصات باید چه مشخصاتی را داشته باشد تا حداقل کیفیت قابل قبول را را برای استفاده مشتریان داشته باشد. اما استانداردهای تضمین کیفیت هیچ گونه مشخصات خاص یا عامی را برای محصول بیان نمی کند، بلکه فقط تاکید می کند که عوامل تاثیرگذار بر کیفیت باید از طریق فرآیندهای مختلف مثل تولید ، طراحی ، کنترل نخایی و خرید کنترل شوند.

با توجه به مشکلات در پروسه اخذ ایزو یا استاندارد شما می توانید از کارشناسان مجرب موسسه ثبت حقیقت در این راستا مشاوره دریافت نمایید