انتخاب نام شرکت: اولین قدم خود را محکم و اصولی بردارید!

ثبت شرکت و رتبه بندی حقیقت

درست مانند نام و نام‌خانوادگی هر شخص که به نوعی بیانگر هویت اوست، نام تجاری یک شرکت نیز هویت و شخصیت آن شرکت به شمار می‌رود. برای انتخاب نام یک شرکت پارامترهای مشخصی وجود دارد. به عنوان مثال ضروری‌ترین نکته‌ای که باید در انتخاب نام رعایت شود، معنی و مفهوم غنی آن است. اما همه چیز تنها در معنی و مفهوم خلاصه نمی‌شود.

احتمالاً شما نیز با شرکت‌های غیررسمی فراوانی مواجه شده‌اید که تلفظ نامشان مشکل است. در مقابل، شرکت‌ها و برندهای تجاری بسیاری نیز وجود دارند که با تمرکز بر مفهوم و سادگی، توانسته‌اند نام خودشان را در ذهن بسیاری از مردم ماندگار کنند.

 

انتخاب نام برای شرکت

 

در این مقاله یک راهنمای جامع برای انتخاب نام شرکت در اختیار شما کاربران عزیز قرار خواهیم داد. امیدواریم در پایان این مطلب، شما نیز به اندازه ما از بررسی پارامترهای انتخاب نام برای برندها و شرکت‌ها، لذت برده باشید.

انتخاب نام شرکت: یک نام فراموش نشدنی!

اگر به فکر تاسیس یک شرکت و ثبت رسمی آن هستید، اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب یک نام مناسب برای شرکت‌تان است. متاسفانه برخی از مدیران به دلیل هیجانی که برای شروع کار جدید دارند، اسمی نامناسب انتخاب کرده و پس از مدتی تصمیم به تغییر آن می‌گیرند. اگر شما به دنبال انتخاب نام شرکت مطابق با قوانین هستید؛ اول از همه باید نامی متناسب با حوزه فعالیت‌تان انتخاب کرده و سپس تحقیق کنید و مطمئن شوید که قبلاً کسی شرکتی با این اسم به ثبت نرسانده باشد.

نام شرکت شما باید با نام شرکت‌هایی که قبلاً انتخاب شده‌اند تفاوتی آشکار داشته‌باشد. توجه داشته‌باشید که نمی‌توان تنها با افزودن کلماتی مانند نوین، گستر، تک و … تفاوت گفته‌شده را ایجاد کرد. به عبارت دیگر نامی که برای شرکت‌تان انتخاب می‌کنید، حتماً باید شامل حداقل سه کلمه خاص و غیرعام بوده و ترکیبی مشابه با ترکیب نام‌های ثبت شده نداشته باشد.

به دلیل افزایش تعداد شرکت‌ها، قوانینی که برای انتخاب نام شرکت وجود داشت نسبت به چندین سال پیش، دستخوش تغییراتی شده‌است. علاوه‌ بر سختگیری‌هایی که برای انتخاب نام وجود دارد، شما نمی‌توانید از نام‌های یک یا دو سیلابی استفاده‌ کنید و حتماً باید نام شرکت‌تان 3 سیلابی ( 3 بخشی ) باشد.

بیشتر بخوانید: مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود: قدم به قدم تا آغاز تجارت

شرایط اصلی انتخاب نام شرکت

با توجه به موارد ذکر شده، در ادامه برخی از شرایط اصلی و مهم در هنگام انتخاب نام برای یک شرکت را به شما ارائه می‌کنیم:

  • نام انتخابی باید ریشه فارسی داشته‌باشد.
  • از کلمات انگلیسی و لاتین نباید در نام شرکت استفاده شده باشد.
  • نام شرکت باید با شئونات اسلامی ایران مطابقت داشته‌باشد.
  • نام انتخابی شما نباید تکراری باشد. برای اطمینان حاصل کردن از این مورد می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت اختصاصی سازمان ثبت شرکت، اسامی انتخاب شده را مشاهده کنید و مطمئن شوید که حداقل دو کلمه از سیلاب‌های انتخابی شما تکراری نباشد.
  • نام شرکت باید اسم خاص داشته باشد.
  • استفاده از اعداد تنها به صورت حروف مجاز است.
  • استفاده از عناوینی مانند ایثارگر، شاهد و… که انحصاراً تحت نظارت بنیادهای خاصی هستند، ممنوع است.
  • استفاده از نام شاعران، دانشمندان و کاشفان عصر حاضر ممنوع است.
  • اسم‌های بدون معنی که از حروف اول چند کلمه یا اسم برداشته‌ شده‌اند مردود خواهدشد.
  • استفاده از حروف اول عبارت‌ها مانند :ام‌دی‌اف، پی‌وی‌سی و…. ممنوع است.
بیشتر بخوانید
استعلام ثبت شرکت: یک قدم تا دریافت تأییدیه!

قوانین مربوط به تعیین نام شرکت

تعیین نام هر شخص حقوقی یا شرکت، باید طبق قوانین خاصی که در بالا به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم انجام گیرد. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین قوانین حقوقی انتخاب نام شرکت می‌پردازیم.

  • شخصی که متقاضی تعیین نام است، باید یکی از سهامداران شرکت یا وکیل رسمی آنها باشد.
  • براساس بند 138 بخشنامه‌های ثبتی، نام‌های درخواستی متقاضیان نباید سابقه عین، تشابه و یا نظیر در بانک اطلاعاتی اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری را داشته‌باشد.
  • بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه در انتخاب نام شرکت ممنوع است. باید به بانک اطلاعاتی یا کتاب‌های مرجع و لغتنامه‌ها برای پیداکردن معادل فارسی آن مراجعه کنید.
  • اگر واژه انتخابی شما معادل فارسی نداشت و یا معادل آن از سوی فرهنگستان به تصویب نرسیده بود، مشمول قانون “ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه نخواهید شد.
  • در انتخاب نام شرکت استفاده از اسامی مشهور که باعث فریب افکار عمومی می‌شود، ممنوع است.
  • اسامی خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و مذهبی قابل استفاده در نام موسسات و شرکت‌ها نمی‌باشند.
  • برای رفع مشکل تشابه با نام‌های انتخاب شده نمی‌توانید از کلماتی مانند ساختمانی، بازرگانی،تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و … استفاده کنید.
  • استفاده از کلماتی مانند بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض‌الحسنه، لیزینگ و… بدون داشتن مجوز از مراکز ذیصلاح ممنوع است.
  • استفاده از کلماتی مانند ایران، کشور، ملی، ملت و… به دلیل جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی ممنوع است.
  • استفاده از گویش‌ها و لهجه‌های بومی تنها با ارائه تاییدیه از کتب فرهنگ بومی یا تاییدیه فرمانداری، شورای شهر و بخشداری بلامانع است.
  • استفاده از نام‌های متبرکه مانند نام انبیاء در موسسات خیریه، فرهنگی و شرکت‌های خدمات زیارتی تنها با اخذ مجوز و رعایت سایر اصول مربوط، مجاز است.
  • شرکت‌های مشارکتی که دارای شعب خارجی هستند می‌توانند از نام شرکت خارجی به طور کامل و یا قسمتی از آن در انتخاب نام شرکت استفاده کنند.
  • اگر شرکت شما یک شعبه از یک موسسه خارجی است، می‌توانید دقیقاً نام آن را با حروف فارسی ثبت کنید.
  • شرکت‌های تعاونی و موسسات غیرتجاری، معاف از پرداخت هزینه تعیین نام می‌باشند.
  • نام‌هایی که تایید شده‌اند، حتی با تنظیم سند رسمی نیز قابل انتقال به غیر نیستند.
بیشتر بخوانید
شرکت مدنی: دنیایی متفاوت با شرکت‌های تجاری

برای تعیین نام شرکت و به ثبت رساندن آن چه مراحلی را باید طی کنید؟

در حال حاضر به دلیل رفاه حال مراجعین، مراحل انتخاب نام شرکت به‌طور مستقیم از سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد. برای به ثبت رساندن نام شرکت‌تان نیازی به مراجعه حضوری نیست. زمانی که آمادگی تاسیس شرکت جدید را دارید می‌توانید وارد سامانه شده و 5 نام ترکیبی را به ترتیب اولویت وارد کنید. حتماً قبل از ثبت نهایی دقت کنید که نام‌ها را به ترتیب اولویت نوشته باشید؛ در این صورت کارشناس هنگام بررسی متوجه اولویت شما شده و تمرکز بیشتری بر روی آن قرار خواهد داد. کارشناس‌های اداره ثبت شرکت معمولاً در طول 3 روز تایید یا عدم تایید خودشان را از طریق سامانه به اطلاع شما می‌رسانند.

 

انتخاب اسم شرکت

 

درصورتی که نام‌های پیشنهادی با قوانین و اصول انتخاب نام شرکت مغایرت داشته‌باشد؛ کارشناس با ذکر دلایل، آن را مردود اعلام می‌کند. شما می‌توانید نام‌های جدید را با درنظر گرفتن دلایل عدم تایید و اصلاح آن‌ها، دوباره در سامانه ثبت کنید تا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید به گواهی عدم تاییدی که از طرف کارشناس ارسال می‌شود، اعتراض کرده و مراتب اعتراض خودتان را با ذکر دلایل در قالب فرم اعتراض ارسال کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص: جزئیات اهمیت دارند!

از همان قدم‌های اول در کنار شما هستیم

ثبت شرکت، انتخاب نام برای شرکت و تمامی مراحل و مجوزهایی که برای ثبت شرکت باید انجام دهید، مستلزم یادگیری نکات بسیار زیادی است. البته تنها خواندن قوانین و آیین‌نامه‌ها برای انتخاب یک نام مناسب و قابل تایید برای شرکت کافی نیست. اگر نمی‌خواهید چندین بار با گواهی عدم تایید نام پیشنهاد‌ی‌تان مواجه شوید؛ بهتر است قبل از هرگونه اقدام رسمی با مشاوران و متخصصین امور ثبتی در این باره مشورت کنید.

ثبت حقیقت با چندین سال سابقه در امور ثبتی، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. برای برقراری ارتباط با ما تنها کافی است با تلفن 09925981632 تماس گرفته و با مهندس معماریان از ثبت حقیقت در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *