اخذ کارت بازرگانی: آغاز مسیر ورود به اقیانوس تجارت جهانی

ثبت شرکت و رتبه بندی حقیقت

یکی از پیشنیازهای ورود به دنیای کسب‌وکار شلوغ و پرهیجان بین‌المللی، دریافت کارت بازرگانی است. اگر قصد دارید تا در زمینه واردات و صادرات فعالیت داشته باشید، بدون شک نیاز به تهیه این کارت خواهید داشت. اما کارت بازرگانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا می‌توان بدون داشتن این کارت، به فعالیت‌های تجاری بین‌المللی پرداخت؟ در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی مراحل و مدارک اخذ کارت بازرگانی پرداخته و شرایط معافیت از آن را به شما شرح دهیم.

اگر قصد دریافت این مجوز ارزشمند برای تجارت‌های جهانی را دارید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اخذ کارت بازرگانی: پیش‌نیاز ورود به تجارت جهانی

همان‌طور که اشاره کردیم، کارت بازرگانی به عنوان مجوزی است که یک شخص حقیقی یا حقوقی را قادر به تجارت بین‌المللی و فعالیت در حوزه واردات و صادرات کالا می‌کند. در نتیجه برای هرگونه مراوده جهانی، نیاز به اخذ کارت بازرگانی خواهید داشت. طبق قوانین گمرکی کشور، تنها بازرگانانی مجاز به ورود و صدور کالاهای خود هستند که از این کارت بهره‌مند باشند. در غیر این صورت، کالاهای وارداتی و صادراتی اجازه ترخیص از گمرک را نخواهند گرفت.

بازرگانانی که قصد دریافت این کارت را داشته باشند، باید موسسه خود را به صورت رسمی در دفتر ثبت تجارتی ثبت نموده باشند. همچنین در صورتی که یک شرکت بازرگانی و تجاری اقدام به دریافت این کارت کند، کارت بازرگانی صادره به نام مدیریت آن شرکت خواهد بود. علاوه بر این، بازرگانانی که قصد دریافت این کارت را دارند، باید از طریق اتاق بازرگانی اقدام نموده و از طرف 2 نفر از اعضای این مجمع معرفی شوند. با اخذ کارت بازرگانی قادر خواهید بود از امکانات و مزایای مختلف آن استفاده کنید. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • مجوز واردات کالا از مناطق آزاد کشور
  • صادرات کلیه کالاهای دارای مجوز بازرگانی به سایر کشورهای جهان
  • بهره‌مندی از ویزای تجاری
  • امکان عضویت در اتاق بازرگانی
  • فراهم شدن موقعیتی برای ارتباط با تاجران بین‌المللی
  • امکان شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی سراسر جهان و عرضه محصولات به مشتریان بالقوه خارجی
  • امکان ثبت سفارش و ترخیص کالاها از گمرک
بیشتر بخوانید
خدمات مالی و حسابداری : خدمات تخصصی ارائه شده ثبت حقیقت

 

مراحل اخذ کارت بازرگانی

شرایط اخذ کارت بازرگانی

کارت‌های بازرگانی چه برای افراد حقیقی و چه برای افراد حقوقی قابل اخذ بوده و در هر یک از این دو روش می‌توانید با تهیه مدارک و پیمودن مراحل مشخص، نسبت به دریافت آن اقدام کنید. با این حال مدارک و مراحل اخذ این کارت در هر یک از این دو روش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای افراد حقیقی شامل موارد زیر است:

  • شخص متقاضی حداقل باید ۲۱ سال سن داشته باشد
  • برای آقایان، ارائه کارت پایان خدمت نظام وظیفه و یا برگه معافیت الزامی است.
  • برای دریافت این کارت، لازم است تا حداقل سه سال سابقه فعالیت در زمینه‌های تجاری و یا تولیدی داشته باشید. همچنین این سابقه باید به تأیید دو نفر دیگر از دارندگان کارت بازرگانی رسیده باشد.
  • در صورت عدم داشتن فعالیت در این زمینه، ارائه مدرک معتبر و مرتبط دانشگاهی و یا ارائه مجوز تولید از جانب هر یک از وزارتخانه‌های تولیدی نیز مورد قبول خواهد بود.
  • شخص متقاضی باید محل کسب متناسب با رشته فعالیت خود داشته باشد.
  • عدم محکومیت کیفری، سابقه ورشکستگی به تقصیر شخص و یا تقلب و همچنین عدم رابطه استخدامی با دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز از جمله شرایط اخذ کارت بازرگانی به شمار می‌روند.
  • دریافت کارت بازرگانی برای اتباع خارجی نیز شامل تمام موارد ذکر شده در این لیست (به غیر از کارت پایان خدمت)، پروانه کار و اقامت مورد تأیید و همچنین عمل متقابل کشور وی در قبال اتباع ایرانی مقیم در آن خواهد بود.

علاوه بر این، در صورتی که در قالب اشخاص حقوقی قصد اخذ کارت بازرگانی را داشته باشید، نیاز به شرایط زیر خواهید داشت:

  • بر خلاف شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی، مدیران شرکت و سازمان‌ها محدودیتی در خصوص داشتن روابط استخدامی با سازمان‌های دولتی نخواهند داشت.
  • مدیران و همچنین اعضای هیئت مدیره شرکتی که درخواست اخذ کارت بازرگانی را داشته باشد، نیاز به پروانه کار و اقامت معتبر خواهند داشت.
  • علاوه بر موارد فوق، شرایطی نظیر عدم داشتن سابقه ورشکستگی، داشتن محل کسب رسمی و مرتبط با حوزه فعالیت و همچنین داشتن دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه ثبتی، موارد دیگری هستند که در این مسیر مورد نیاز خواهند بود.
بیشتر بخوانید
الزامات داشتن کسب و کاری موفق و اصولی چیست

شرایط معافیت از کارت بازرگانی

همان‌طور که اشاره شد، بدون داشتن کارت بازرگانی انجام برخی فعالیت‌های تجاری ممکن نخواهد بود. با این حال شرایطی وجود دارد که باعث می‌شوند بدون اخذ این کارت نیز مجاز به فعالیت‌های تجاری جهانی بوده و به اصطلاح از داشتن این کارت معاف شوید. در ادامه به برخی از این شرایط خواهیم پرداخت:

  • شرکت‌های تعاونی در بخش‌های مرزی کشور: پیش از این در وب‌سایت ثبت حقیقت اطلاعات کاملی در خصوص شرکت‌های تعاونی و تفاوت هدف فعالیت آنها با سایر شرکت‌های بازرگانی پرداخته‌ایم. در صورتی که شرکت شما از نوع تعاونی بوده و در مناطق مرزی قرار داشته باشد، معاف از کارت بازرگانی خواهید بود.
  • ملوانان ایرانی فعال در حوزه بین‌المللی: ملوانان ایرانی که در شناورهایی با مقاصد داخلی و یا بین‌المللی فعالیت دارند، جزو گروهی خواهند بود که بدون داشتن کارت بازرگانی امکان برخی فعالیت‌های تجاری بین‌المللی را دارند.
  • کارگران ایرانی مشغول در خارج از کشور: آن دسته از کارگران ایرانی که با داشتن کارنامه شغلی معتبر از وزارت کار، در خارج از ایران فعالیت دارند، از داشتن کارت بازرگانی معاف خواهند بود.
  • کالاهایی که تشخیص آنها در اختیار گمرک نباشد: در نهایت برخی از کالاهایی که تصمیم‌گیری در مورد صادرات آنها در حوزه اختیارات گمرک نباشد، نیازی به اخذ کارت بازرگانی برای صادرات نخواهند داشت.

 

شرایط اخذ کارت بازرگانی

به سوی فتح بازارهای جهانی

همان‌طور که گفته شد، با دریافت کارت بازرگانی قادر خواهید بود تا به اقیانوس تجارت بین‌المللی راه یافته و تجارت و کسب‌وکار خود را در هر گوشه از جهان بسط و گسترش دهید. در صورت نیاز به مشاوره برای اخذ کارت بازرگانی و جزئیات بیشتر مربوط به آن، متخصصان و کارشناسان ثبت حقیقت با سال‌ها تجربه و فعالیت در این زمینه، آماده ارائه نظرات و تجربیات خود به شما خواهند بود. برای این منظور تنها کافی است از طریق شماره تلفن 09925981632 با مهندس معماریان از ثبت حقیقت در تماس باشید. ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *