اخذ و ارتقای رتبه شرکت چرا مهم است؟

اخذ و ارتقای رتبه شرکت

رتبه یا گرید برای یک شرکت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین امتیازاتی است که نشانگر اعتبار شرکت و شاخصی موثق برای اعتبارسنجی آن می‌باشد. اخذ و ارتقای رتبه شرکت، براساس سوابق تحصیلی، اصول و قوانین خاص مربوط به کار و سوابق کاری کارمندان و هیئت‌ مدیره شرکت انجام می‌گیرد.

همان‌طور که گفتیم رتبه‌بندی شرکت‌ها نوعی معیار مناسب برای تشخیص صلاحیت شرکت است که از طریق سازمان برنامه‌ریزی به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد. رتبه شرکت عموماً شامل اعدادی بین 1 تا 5 است. بالاترین و بهترین رتبه مربوط به شرکت‌هایی است که صلاحیت لازم برای دریافت گرید 1 را داشته‌اند. گرید 5 معمولاً متعلق به شرکت‌هایی است که تازه تاسیس‌اند و یا نیروهای متخصص و رتبه‌آور در آنها مشغول به کار نیستند.

برای این‌که بتوانید یک استراتژی مفید و سودمند در مسیر رسیدن به اهداف‌تان ایجاد کنید، اخذ و ارتقای رتبه شرکت، از مهم‌ترین اقدامات است که باید انجام دهید. دریافت رتبه شرکت به شما کمک می‌کند تا با نقاط قدرت و ضعف شرکت‌تان آشنا شده و روز به روز به سمت پیشرفت در زمینه کاری‌تان قدم بردارید.

یکی دیگر از مزایای اخذ رتبه، این است که شما با دانستن رتبه و صلاحیت شرکت‌تان به سادگی می‌توانید جایگاه خودتان را بین رقبا شناسایی کنید. برای وارد شدن به دنیای رقابت می‌توانید اهداف و استراتژی‌های خاصی بچینید که در انجام تمام امور، کسب رتبه می‌تواند بسیار کارساز و راهنما باشد.

بیشتر بخوانید: رتبه بندی شرکت ها: فرصتی برای استفاده حداکثری از مزایای شرکت

چرا باید برای شرکت‌مان به دنبال دریافت رتبه باشیم؟

در کنار تمام مزایایی که از ابتدای مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم، کسب رتبه مهم‌ترین قدم شما برای ورود به دنیای حرفه‌ای‌ها است. بدون داشتن رتبه مناسب، شرکت شما مجاز به شرکت در مناقصه‌ها و پروژه‌های دولتی نخواهد بود. از طرف دیگر، کارفرمایی که قصد شراکت و بستن قرارداد همکاری با یک شرکت را دارد، بی‌شک شرکتی را در اولویت قرار خواهدداد که رتبه رسمی و صلاحیت تایید شده داشته باشد.

می‌دانیم که رتبه شرکت براساس صلاحیت‌ها و توانایی‌ها تخصصی، حرفه‌ای، مالی و سوابق شرکت انجام می‌گیرد. بدیهی است کارفرمایی که شناختی از خود شما و شرکت‌تان ندارد، اول از همه به بررسی این صلاحیت‌ها خواهد پرداخت.

بیشتر بخوانید
مدارک لازم برای صلاحیت پیمانکاری

اخذ رتبه شرکت

شرایط لازم برای دریافت رتبه

اخذ رتبه برای شرکت از جمله موارد بسیار مهمی است که وابسته به پارامترهای فراوانی می‌باشد. برای دریافت رتبه، شرکت شما باید از فیلترهایی رد شود و به عبارتی واجد شرایط دریافت گرید باشد. تعدادی از این شرایط عبارتند از:

  1. عدم سوء پیشینه شرکت و کارکنان که در انجام پروژه‌ها محدودیت ایجاد کنند
  2. عدم فعالیت مدیران شرکت در مراکز و سازمان‌ها دولتی
  3. ثبت رسمی شرکت
  4. آشکار و شفاف بودن امتیازات
  5. داشتن مهارت‌های فنی و مرتبط مدیران و اعضای هیئت‌مدیره
  6. داشتن مدیران مناسب با سابقه کاری مرتبط با حوزه فعالیت شرکت

پس از این که تمامی شرایط گفته شده را فراهم کردید، می‌توانید از طریق سیستم‌های آنلاین سازمان برنامه‌ریزی اقدام به دریافت رتبه برای شرکت‌تان نمایید. توصیه می‌کنیم این کار پر پیچ و خم را بدون دریافت مشاوره از موسسه‌های حقوقی و حرفه‌ای در این زمینه، انجام ندهید. نقص مدارک و کاغذبازی‌های اداری ممکن است شما را در همان ابتدای مسیر از دریافت رتبه منصرف کند.

بیشتر بخوانید: مراحل رتبه بندی شرکت شامل چه مواردی است؟

 فواید اخذ و ارتقای رتبه شرکت

تا اینجای مقاله با اهمیت رتبه‌بندی برای یک شرکت آشنا شدیم؛ اما مساله اصلی این است که چرا موسسه‌های مختلف، همواره در رقابت برای اخذ و ارتقای رتبه شرکت‌شان هستند؟ اخذ رتبه و تلاش برای ارتقای آن از جمله موارد پررقابت بین شرکت‌ها است. دلیل این رقابت فوایدی است که رتبه‌بندی شرکت برای شما به همراه خواهد داشت.

  • با داشتن رتبه مناسب شرکت‌تان می‌تواند شانس همکاری و عقد قرارداد با سازمان‌های دولتی و پروژه‌های بزرگ را داشته باشد.
  • رتبه‌بندی شرکت سبب جلب اعتماد کارفرمایان خارجی می‌‌شود.
  • افزایش رتبه باعث شناخت نقاط ضعف و قدرت شرکت‌تان می‌شود. در ادامه مسیر شما می‌توانید به سادگی برای خودتان استراتژی و اهداف مناسبی تهیه کنید.
  • با داشتن رتبه و مقایسه آن با رقبا می‌توانید در بازار رقابت حضور فعال داشته و روز به روز پیشرفت کنید.
  • با داشتن رتبه می‌توانید برنامه‌ریزی بلند و کوتاه‌مدت برای دستیابی به اهداف شرکت‌تان ایجاد کنید.
بیشتر بخوانید
اخذ رتبه پیمانکار

ارتقای رتبه شرکت چگونه انجام می‌شود؟

اول از همه، باید در نظر داشته باشید که شرکت‌های تازه تاسیس معمولاً کمترین رتبه را نسبت به شرکت‌های باتجربه و قدیمی خواهند داشت. رتبه اولیه که به شرکت شما تعلق می‌گیرد معمولاً رتبه 5 است؛ این رتبه دو سال اعتبار خواهد داشت. به نوعی می‌توان گفت شما دو سال زمان دارید تا با جذب نیرو‌های امتیازآور و بهبود شرایط و عملکرد شرکت‌تان زمینه افزایش رتبه را فراهم کنید.

در صورتی که نتوانید شرایط خواسته شده را بهبود ببخشید و یا شرایط اولیه را ثابت نگه دارید، بی‌شک روند گرید شما سیر نزولی خواهد داشت. پس به عبارتی می‌توان گفت، زمانی ارتقای رتبه شرکت ممکن است که شرکت شما در مسیر رشد حرکت کرده، امکانات و نیروهای متخصص استخدام کند و با عقد قراردادهای معتبر بتواند اعتبار، سرمایه و سود شرکت را بالا ببرد. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا شما بتوانید در مسیر اخذ و ارتقای رتبه شرکت پیشرفت کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش رتبه شرکت چیست و چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

ارتقای رتبه شرکت

سخن آخر

در این مقاله با شرایط اخذ و ارتقای رتبه شرکت آشنا شدیم و دانستیم که رتبه‌بندی تا چه اندازه می‌تواند در روند پیشرفت و اعتبار ما موثر باشد. در نظر داشته باشید که شما در طول دوران کاری‌تان همواره باید در حال رقابت با سایر شرکت‌ها و تلاش برای ارتقای رتبه شرکت‌تان باشید. این کار ممکن است ابتدا برایتان چالش‌برانگیز و جذاب باشد اما به مرور زمان کاری طاقت‌فرسا به نظر خواهد آمد. برای این که بتوانید قدم‌های درستی بردارید بهتر است از همان ابتدای کار با یک موسسه حقوقی در ارتباط بوده و هر اقدامی را پس از مشاوره با آنها انجام دهید. ثبت حقیقت با سال‌ها تجربه در زمینه ثبت انواع شرکت‌ها و اقدامات لازم برای اخذ و ارتقای رتبه شرکت، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان و راهنمایی شما می‌باشد. برای برقراری ارتباط با متخصصین ثبت حقیقت می‌توانید از طریق شماره 09106711900 با آقای محمدیان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *