آموزش ثبت شرکت در سامانه: تنها با چند کلیک!

آموزش ثبت شرکت در سامانه

قانون ثبت شرکت در کشور ما برگرفته از قانون تجارت است. مطابق ماده 95 این قانون هر گونه فعالیت تجاری باید در سامانه مربوط ثبت گردد. در نتیجه اگر قصد آغاز فعالیت تجاری در قالب یک شرکت را داشته باشید، باید پیش از هرچیزی شرکت مورد نظرتان را در سامانه ثبت کنید. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا به آموزش ثبت شرکت در سامانه پرداخته و جزئیات مربوط به این فرآیند را به شما ارائه دهیم. برای آشنایی با این روند، همراه ما باشید.

آموزش ثبت شرکت در سامانه

اولین قدم در این مسیر، آشنایی با وب‌سایت سامانه است. شما باید از طریق پایگاه اینترنتی ثبت شرکت‌ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir درخواست پذیرش خود را ثبت نموده سپس اقدام به ارسال مدارک مورد نیاز نمایید. توجه داشته باید که اطلاعات را به دقت تکمیل نمایید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است درخواست شما رد شده و مجدداً ناچار به طی کردن این روند باشید. بعد از ورود به سامانه، وارد قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت شوید و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید. در ادامه به بررسی مراحل تکمیل اطلاعات بپردازیم.

بیشتر بخوانید: انتخاب نام شرکت: اولین قدم خود را محکم و اصولی بردارید!

  • اطلاعات متقاضی: در اولین مرحله لازم است تا نام فرد متقاضی تاسیس شرکت یا موسسات باید ثبت شده و سپس باید تابعیت فرد متقاضی مشخص گردد. در صورتی که فرد تابعیت ایرانی داشته باشد، باید کد ملی خود را وارد کند. همچنین در صورتی که دارای تابعیت غیر ایرانی باشد باید شماره گذرنامه خود را در سامانه ثبت کند.
  • نام شخص حقوقی: در این مرحله شما باید نامی را برای شرکت خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شما باید 5 نام پیشنهادی برای شرکت خود انتخاب کنید. براساس اولویت نام‌ها بررسی شده و در صورتی که یکی از آن‌ها منطبق با شرایط باشد و تایید گردد، بقیه اسامی بررسی نخواهد شد. در هنگام انتخاب نام شرکت باید نکاتی را رعایت کنید که مهمترین موارد آن عبارت است از:
  • نام انتخابی تکراری نباشد.
  • مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد.
  • نام شرکت نمی‌تواند به زبان بیگانه باشد و نمی‌توان از واژه خارجی استفاده نمود.
  • نام انتخابی باید 3 سیلابی باشد.
  • موضوع شرکت و مدت فعالیت: در گام بعدی از آموزش ثبت شرکت در سامانه به طرح موضوع شرکت می‌پردازیم. منظور از موضوع شرکت، هدفی است که شرکت برای رسیدن به آن تاسیس شده است. در تکمیل این قسمت نیز باید تمام دقت خود را به کار بگیرید؛ چرا که شرکت شما در تمام طول عمر خود فقط می‌تواند در موضوعاتی فعالیت کند که در این قسمت قید شده است. در صورتی که فعالیت اقتصادی شما نیاز به مجوز از مراجع دیگر باشد، شما باید قبل از ورود به سامانه این مجوز را دریافت کنید. درصورت آماده نبودن مجوز، روند اجرای ثبت متوقف شده و پرونده عودت داده می‌شود. برای اطلاع از مواردی که نیاز به مجوز دارند می‌توانید از کارشناسان ما در ثبت حقیقت راهنمایی و مشاوره دریافت کنید. بعد از مشخص نمودن موضوع شرکت، شما باید مدت فعالیت شرکت را تعیین کنید. این مدت زمانی می‌تواند در بازه خاصی فعالیت نماید یا می‌تواند در بازه زمانی نامحدود به فعالیت خود ادامه دهد.
  • آدرس دفتر مرکزی شرکت: بعد از طی مراحل فوق در قدم بعدی باید آدرس، کدپستی، شماره تماس دفتر مرکزی خود را ثبت نمایید. تمامی مدارکی که از سازمان ثبت شرکت برای شما ارسال می‌شود، صرفا در این آدرس قابل دریافت است بنابراین در هنگام تکمیل این قسمت اطلاعات را دقیق وارد کنید.
  • سرمایه اولیه: در این مرحله از آموزش ثبت شرکت به بررسی سرمایه اولیه برای ثبت می‌پردازیم. میزان سرمایه اولیه شرکت باید در این قسمت از سامانه مشخص شود. در قانون حداقل سرمایه اولیه برای ثبت شرکت، مبلغی در حدود صد هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ با این حال میزان حداکثری برای این مبلغ پیش‌بینی نشده و محدودیتی از این بابت نخواهید داشت.
  • معرفی اشخاص کلیدی شرکت: در مرحله بعد شما باید اقدام به معرفی افراد دارای سمت در شرکت نمایید. اطلاعات هویتی، آدرس دقیق و شماره تماس تمامی افراد دارای سمت باید ثبت شود. در صورتی که تعداد اشخاص شرکت بالا 150 نفر باشد، باید باید فرم مربوط که در ساست بارگذاری شده است را تکمیل کنید.
بیشتر بخوانید
تفاوت شرکت سهامی عام با سهامی خاص: جزئیات اهمیت دارند!

مراحل ثبت شرکت در سامانه

  • سهام شرکت: در این مرحله شما باید سهام و آورده هر یک از اعضای شرکت را به تفکیک هر نفر مشخص کنید. همچنین باید آورده نقدی و غیر نقدی افراد از هم تفکیک شود.
  • سمت و ارتباط اشخاص: در این مرحله شما باید سمت افراد را مشخص کنید. این اطلاعات باید شامل تاریخ شروع سمت، مدت تصدی، تاریخ اعتبار سمت و سایر موارد مورد نیاز باشد. همچنین شما باید ارتباط اشخاص را نیز تعیین نمایید. منظور از ارتباط اشخاص با یکدیگر، تعیین موکل، وکیل، قیم قانونی در ارتباط با شرکا و اعضای شرکت است.
  • معرفی شعب: در صورتی که شرکت شما بیش از یک شعبه داشته باشد، باید آدرس دقیق، کدپستی و شماره تماس آن را در سامانه ثبت کنید.
  • روزنامه: در این مرحله از آموزش ثبت شرکت در سامانه شما باید تاریخ دقیق سال مالی شرکت را مشخص نمایید.
  • متن صورت جلسه: در این گام، صورتجلسه موسسین شرکت را درج کنید.
  • اظهارنامه: در این قسمت شما باید اظهارنامه یا تقاضانه را در سیستم درج نمایید.
  • اساسنامه: در این مرحله از ثبت شرکت آنلاین، شما باید دستورالعمل، شیوه اداره و عملکرد شرکت را ثبت کنید. در سامانه یک نمونه اساسنامه بارگزاری شده است که می‌توانید از آن به عنوان نمونه استفاده کنید.
  • شرکت نامه: در شرکت‌ با مسئولیت محدود، این قسمت باید تکمیل گردد. شرکت نامه سندی است که به منظور تشکیل شرکت تجاری، بین دو یا چند شریک تنظیم می‌گردد.
بیشتر بخوانید
مالیات بر ارزش افزوده : تفاوت ارزش اصلی کالا و خدمات فروخته شده

بیشتر بخوانید: مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود: قدم به قدم تا آغاز تجارت

  • مدارک: بعد از طی مراحل فوق در این قسمت مدارک مورد نیاز جهت پست مدارک به شما نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که نوع شرکت در تعیین مدارک مورد نیاز تاثیرگذار است و هر نوع از شرکت، مدارک مورد نیاز خود را دارد. بر روی تایید مدارک مورد نیاز کلیک کنید تا درخواست شما ثبت گردد.

بعد از آن که نام شرکت به تایید سازمان ثبت شرکت‌ها رسید، شما باید اصل مدارک مورد نیاز را از طریق شرکت پست به مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری اداره ثبت اسناد و املاک استان ارسال نمایید.

در این مقاله مهم‌ترین موارد از آموزش ثبت شرکت در سامانه را به شما معرفی کردیم.. درصورتی نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌توانید  از طریق شماره تلفن 09106711900 با مهندس محمدیان از ثبت حقیقت در تماس باشید و از مشاوره و راهنمایی لازم در کلیه امور ثبتی استفاده نمایید. ما همواره آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *